Synshandicap

Elever med synshandicap på ungdomsuddannelser kan fx have brug for sekretærhjælp og hjælpemidler samt behov for at få studiematerialer læst op.

Hvad er et synshandicap?

Et synshandicap er en fysisk funktionsnedsættelse, som begrænser evnen til at se, og som ikke kan korrigeres med briller eller kontaktlinser. Synshandicap kan være blindhed, svagsynethed, begrænsning af synsfeltet eller ufrivillige øjenbevægelser. 

Elever med synshandicap kan blandt andet opleve udfordringer med:

  • at læse og skrive – både på papir og digitalt
  • at orientere sig på skolen og i klasselokaler
  • at aflæse information på tavle eller skærm
  • at håndtere visuel træthed ved længerevarende synsbelastning
  • at arbejde i miljøer med enten meget eller sparsom belysning

Hvilken støtte kan elever med synshandicap få?

Nedenfor kan du se en liste over de former for støtte, elever med synshandicap typisk kan få bevilget gennem SPS-ordningen. Styrelsen bevilger støtten på baggrund af en konkret vurdering af elevens udfordringer.

Hvert enkelt punkt fører videre til en beskrivelse af støtteformen.

Overflytning af hjælpemidler

Hvis eleven allerede har hjælpemidler i udlån gennem SPS-ordningen, kan du overflytte hjælpemidlerne til den nye uddannelse.

Find vejledning til, hvordan du flytter produkter og licenser i SPSA

Ansøgning om SPS

Når du ansøger om SPS til en elev med synshandicap, skal du beskrive de konkrete udfordringer, eleven har i relation til uddannelsen. 

Du kan tage udgangspunkt i de udfordringer, der knytter sig til forskellige uddannelsesmæssige situationer, for eksempel undervisning, gruppearbejde, læsning af faglige tekster, opgaveskrivning eller forberedelse.

Søger du om studiestøttetimer, skal du beskrive, hvad timerne skal anvendes til. Vær opmærksom på, om det behov, studiestøttetimerne skal dække, ligger inden for rammerne af SPS.

Hvis du ikke selv kan beskrive elevens udfordringer, skal du sikre dig, at beskrivelsen er en del af den dokumentation, du vedhæfter.

Vigtigt at vide, når du søger om afklaring af støttebehov og hjælpemidler

Dokumentation

Når du ansøger om støtte til en elev med synshandicap i SPSA, skal du vedhæfte dokumentation for elevens funktionsnedsættelse.

Hvis eleven er blind, består dokumentationen typisk af en kopi af elevens journal fra en synsklinik, speciallæge eller Kennedy Centret, hvor diagnosen fremgår. Det er uden betydning, at journalen er nogle år gammel, hvis elevens nuværende synstilstand fremgår af journalen.

Hvis eleven er svagsynet eller har et andet synshandicap, består dokumentationen typisk af en kopi af elevens journal fra læge, speciallæge eller Kennedy Centret, hvor diagnose og aktuel synsstatus fremgår. Synsstatus er i de fleste tilfælde en måling af synsstyrke (visus), men det kan også være en lægefaglig beskrivelse af synsfelt eller synskvalitet, fx hvis eleven har en øjenskade eller en sygdom, der slører synet.  

Dokumentationen skal indeholde elevens navn og CPR-nummer. Dokumentationen skal være dateret, og det skal fremgå, hvem der har udstedt den, herunder navn, stillingsbetegnelse og ansættelsessted (fx virksomhed, lægehus, hospital eller lignende).

Har vi allerede dokumentation? 

Hvis eleven har fået SPS på baggrund af den samme funktionsnedsættelse på en anden skole, findes denne dokumentation allerede i vores system. 
 
Du har ikke adgang til at se dokumentation, som en anden skole har vedhæftet i SPSA. Du kan i stedet spørge eleven, om dokumentationen er afleveret i forbindelse med en tidligere SPS-ansøgning. Hvis det er tilfældet, og dokumentationen stadig er aktuel, behøver du ikke at vedhæfte den igen.

Kontakt

  • Kontoret for Specialpædagogisk Støtte

    Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

    Telefon: +45 3587 8586

    Telefontid:
    Tirsdag og torsdag kl. 9 -12