Elever med synshandicap på ungdomsuddannelser kan fx have brug for sekretærhjælp og hjælpemidler samt behov for at få studiematerialer læst op.
Et synshandicap er en fysisk funktionsnedsættelse, som begrænser evnen til at se, og som ikke kan korrigeres med briller eller kontaktlinser. Synshandicap kan være blindhed, svagsynethed, begrænsning af synsfeltet eller ufrivillige øjenbevægelser.
Elever med synshandicap kan blandt andet opleve udfordringer med:
Nedenfor kan du se en liste over de former for støtte, elever med synshandicap typisk kan få bevilget gennem SPS-ordningen. Styrelsen bevilger støtten på baggrund af en konkret vurdering af elevens udfordringer.
Hvert enkelt punkt fører videre til en beskrivelse af støtteformen.
Hvis eleven allerede har hjælpemidler i udlån gennem SPS-ordningen, kan du overflytte hjælpemidlerne til den nye uddannelse.
Find vejledning til, hvordan du flytter produkter og licenser i SPSA
Når du ansøger om SPS til en elev med synshandicap, skal du beskrive de konkrete udfordringer, eleven har i relation til uddannelsen.
Du kan tage udgangspunkt i de udfordringer, der knytter sig til forskellige uddannelsesmæssige situationer, for eksempel undervisning, gruppearbejde, læsning af faglige tekster, opgaveskrivning eller forberedelse.
Søger du om studiestøttetimer, skal du beskrive, hvad timerne skal anvendes til. Vær opmærksom på, om det behov, studiestøttetimerne skal dække, ligger inden for rammerne af SPS.
Hvis du ikke selv kan beskrive elevens udfordringer, skal du sikre dig, at beskrivelsen er en del af den dokumentation, du vedhæfter.
Hvis eleven med synshandicap har behov for hjælpemidler, skal du starte med at ansøge om en afklaring hos Instituttet for Blinde og Svagsynede (IBOS).
Hvis eleven allerede har et tydeligt dokumenteret støttebehov, kan du ansøge om støtte direkte, uden at eleven skal til afklaring først.
Du kan ansøge om en afklaring i forbindelse med studiestart til elever med synshandicap, der starter på en ungdomsuddannelse i august. Hvis du som SPS-ansvarlig har behov for yderligere vejledning, anbefaler vi, at du kontakter IBOS.
Afhængigt af behovet vil eleven få udleveret hjælpemidler samt få instruktion i brugen af hjælpemidlerne i forbindelse med afklaringen hos Instituttet for Blinde og Svagsynede (IBOS).
Hvis eleven har været til afklaring hos IBOS, skal du ansøge om hjælpemidler og anden støtte (fx sekretærtimer) på baggrund af afklaringsrapporten.
Vær opmærksom på, at eleven selv skal tilmelde sig kurset ’Studiestart’ på IBOS’ hjemmeside, og at eleven derefter bliver kontaktet af IBOS’ studievejledning.
Hvis eleven har været til afklaring hos IBOS, skal du ansøge om hjælpemidler og anden støtte (fx sekretærtimer) på baggrund af afklaringsrapporten.
Hvis eleven ikke har været til afklaring hos IBOS, men der på anden baggrund er et tydeligt dokumenteret støttebehov, kan du ansøge om hjælpemidler, uden at eleven skal til afklaring først.
Når du ansøger om støtte til en elev med synshandicap i SPSA, skal du vedhæfte dokumentation for elevens funktionsnedsættelse.
Hvis eleven er blind, består dokumentationen typisk af en kopi af elevens journal fra en synsklinik, speciallæge eller Kennedy Centret, hvor diagnosen fremgår. Det er uden betydning, at journalen er nogle år gammel, hvis elevens nuværende synstilstand fremgår af journalen.
Hvis eleven er svagsynet eller har et andet synshandicap, består dokumentationen typisk af en kopi af elevens journal fra læge, speciallæge eller Kennedy Centret, hvor diagnose og aktuel synsstatus fremgår. Synsstatus er i de fleste tilfælde en måling af synsstyrke (visus), men det kan også være en lægefaglig beskrivelse af synsfelt eller synskvalitet, fx hvis eleven har en øjenskade eller en sygdom, der slører synet.
Dokumentationen skal indeholde elevens navn og CPR-nummer. Dokumentationen skal være dateret, og det skal fremgå, hvem der har udstedt den, herunder navn, stillingsbetegnelse og ansættelsessted (fx virksomhed, lægehus, hospital eller lignende).
Hvis eleven har fået SPS på baggrund af den samme funktionsnedsættelse på en anden skole, findes denne dokumentation allerede i vores system.
Du har ikke adgang til at se dokumentation, som en anden skole har vedhæftet i SPSA. Du kan i stedet spørge eleven, om dokumentationen er afleveret i forbindelse med en tidligere SPS-ansøgning. Hvis det er tilfældet, og dokumentationen stadig er aktuel, behøver du ikke at vedhæfte den igen.
Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
E-mail: sps@stukuvm.dk
Telefon: +45 3587 8586
Telefontid:
Tirsdag og torsdag kl. 9 -12