Høreteknisk afklaring

Den høretekniske afklaring har til formål at vurdere det konkrete behov for høretekniske hjælpemidler på uddannelsen, herunder også praktik. Når leverandøren har foretaget en udredning, kan du efterfølgende søge om høretekniske hjælpemidler.

Den høretekniske afklaring skal vurdere det konkrete behov for høretekniske hjælpemidler på uddannelsen, herunder også praktik. Den høretekniske afklaring bliver varetaget af den høretekniske leverandør, som styrelsen har en aftale med. 

Som SPS-ansvarlig søger du om en høreteknisk afklaring i SPSA. Når skolen modtager en bevilling, skal du sende ordren på høreteknisk afklaring til leverandøren.

Leverandøren tager derefter kontakt til dig og laver en aftale om afklaring på uddannelsesstedet eller på praktikstedet. 

Når den høretekniske leverandør har fundet frem til, hvilken høreteknisk løsning eleven skal have stillet til rådighed, udarbejder den høretekniske leverandør den endelige anbefaling af, hvilken løsning der passer bedst til eleven og sender den til uddannelsesstedet.

Uddannelsesstedet har derefter ansvar for at søge om den anbefalede høretekniske løsning. Skolen skal sikre sig, at udredningen fra den høretekniske leverandør er vedhæftet ansøgningen i SPSA.

Læs om høretekniske hjælpemidler og hvordan du ansøger (spsu.dk)

Dokumentation, når du ansøger

Når du som SPS-ansvarlig ansøger om støtte til en elev med et hørehandicap i SPSA, skal ansøgningen vedhæftes dokumentation for elevens funktionsnedsættelse.

Hørehæmmede elever

Kopi af seneste kontrol på høreklinik/sygehus med den aktuelle hørekurve.

 

Kontakt

  • Kontoret for Specialpædagogisk Støtte

    Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

    Telefon: +45 3587 8586

    Telefontid: Tirsdag og torsdag kl. 9 -12

     

    Teknisk support til SPSA

    Styrelsen for It og Læring

    Opret supportsag

    +45 3587 8586

    Telefontid: Tirsdag og torsdag kl. 9 -12