Refusion af udgifter

Når uddannelsesstedet har afholdt udgifter i forbindelse med SPS, kan du søge om få beløbet refunderet. Læs, hvordan du søger om refusion i SPSA.

Det er uddannelsesstedet, der lægger ud for betaling af støtte og hjælpemidler. Når uddannelsesstedet har afholdt en udgift, kan du søge om refusion.

Der er tre trin, når du søger om refusion:

  • Uddannelsesstedet afholder en udgift. Det kan være en faktura fra en leverandør eller støttetimer og instruktionstimer afholdt af uddannelsesstedet.
  • Du opretter en refusionsanmodning og en kollega frigiver refusionsanmodningen.
  • Udgiften bliver refunderet.

Refusion for en faktura fra en leverandør

Når du modtager en faktura fra en leverandør, skal du tjekke, om fakturaen er korrekt i forhold til den ydelse, der er leveret. Du skal også kontrollere at fakturaen stemmer med bevillingen i SPSA. Vi kan ikke refundere udgifter, der overstiger det beløb, der er blevet bevilget.

Når fakturaen er tjekket, kan du betale leverandøren.

Læs om fristen for, hvornår du senest kan søge om refusion under overskriften 'Fristen på 30 dage må ikke overskrides'.

Refusion for støttetimer og instruktionstimer afholdt af uddannelsesstedet

Du kan søge om refusion for støttetimer og instruktionstimer, når timerne er afholdt. Du kan kun få refusion for timer, som er afholdt inden for den periode, bevillingen gælder for.

Det bevilgede antal timer er et maksimum for det antal timer, den enkelte elev eller studerende bliver tilbudt, og som vi efterfølgende kan refundere. Du må kun søge om refusion for det antal timer, som faktisk er afholdt.

Du kan søge om refusion for det antal timer, som eleven eller den studerende har modtaget, altså konfrontationstid mellem støttegiver og elev eller studerende. Du kan ikke søge om refusion for tid til administration, forberedelse og lignende. 

Eksempel: Der er bevilget 20 støttetimer til perioden januar til juli. Der er afholdt 10 støttetimer, og du må derfor kun søge om refusion for de 10 støttetimer, som faktisk er afholdt.

Læs om fristen for, hvornår du senest skal søge om refusion under overskriften 'Fristen på 30 dage må ikke overskrides'.

Dokumentation for afholdte timer

Det er nødvendigt, at uddannelsesstedet kan dokumentere, hvor mange timer, der er afholdt.

Uddannelsesstedet skal kunne fremvise dokumentation for afholdte timer, for eksempel i forbindelse med tilsyn eller genansøgning.

Krav til dokumentation for afholdte støttetimer eller instruktionstimer

Styrelsen for Undervisning og Krav stiller følgende krav til dokumentation for afholdte timer: 

  • Det skal fremgå, hvilken dato timerne er afholdt, samt hvor mange timer, der er afholdt.
  • Uddannelsesstedet skal sørge for, at der er indhentet en skriftlig bekræftelse fra eleven eller den studerende om, at eleven eller den studerende er enig i, at timerne er afholdt.

    Eleven eller den studerende kan for eksempel bekræfte via mail eller i et it-system, at timerne er afholdt. Eleven eller den studerende kan også bekræfte, at timerne er afholdt ved at skrive under på en timeseddel.

    Eleven eller den studerende kan løbende bekræfte, at støttetimerne er afholdt, men kan også give en samlet bekræftelse en gang pr. halvår.

  • Det skal fremgå af dokumentationen, hvis dele af de timer, der er søgt refusion for vedrører timer, hvor eleven eller den studerende er udeblevet eller har aflyst aftalen efter fristen. Læs om, i hvilke tilfælde der kan søges refusion for aflyste timer under ´Når eleven eller den studerende udebliver eller aflyser en aftale´. 

Timeseddel

Vi stiller en timeseddel til registrering af timer til rådighed, som uddannelsesstedet kan vælge at bruge som dokumentation. Vi stiller ikke krav om, at uddannelsesstedet anvender blanketterne, så længe kravene til dokumentation er opfyldt.

Download Timeseddel til registrering af afholdte studiestøttetimer og instruktionstimer for ungdomsuddannelser, FGU og VEU (pdf)

Download Timeseddel til registrering af afholdte faglige støttetimer for videregående uddannelser (pdf) 

 

Når uddannelsesstedet anvender en ekstern leverandør til at yde støttetimer

Når styrelsen giver en bevilling til, at uddannelsesstedet selv kan afholde støttetimer med en elev eller studerende, kan uddannelsesstedet vælge at indgå en aftale med en ekstern leverandør om at levere støttetimerne, hvis uddannelsesstedet vurderer det hensigtsmæssigt.

Uddannelsesstedet er ansvarlig for, at den eksterne leverandør har de rette kvalifikationer og kendskab til indholdet i uddannelsen til at kunne varetage støtten. Uddannelsesstedet er også ansvarlig for, at kravene til dokumentation for afholdte støttetimer er overholdt, som de er beskrevet ovenfor. 

Refusionsanmodning, 30-dages frist og betalingsdato

 

Når fakturaen er betalt eller uddannelsesstedet har afholdt støttetimer og instruktionstimer, opretter du en refusionsanmodning i SPSA.

Fristen på 30 dage må ikke overskrides

Når uddannelsesstedet har betalt en faktura fra en af styrelsens leverandører, har du 30 dage til at oprette og frigive en refusionsanmodning i SPSA.

En refusionsanmodning bliver først frigivet i SPSA, når to medarbejdere på uddannelsesstedet har henholdsvis oprettet og frigivet refusionsanmodningen. Hvis fristen på de 30 dage bliver overskredet, kan styrelsen ikke udbetale refusion.

Hvordan opgøres de 30 dage, når uddannelsesstedet selv leverer støtten?

Hvis uddannelsesstedet selv leverer støttetimer eller instruktionstimer, og timerne indgår som en del af støttegiverens timenorm, vil afregningen i de fleste tilfælde ske gennem den månedlige lønudbetaling til støttegiveren. I disse tilfælde kan uddannelsesstedet vælge en af følgende tilgange: 

  • Uddannelsesstedet søger refusion en gang om måneden, når medarbejderen har fået udbetalt løn. Det vil sige, at du har 30 dage fra lønnen er udbetalt til at søge refusion for de afholdte timer i den pågældende måned.
  • Uddannelsesstedet søger refusion for hele bevillingsperioden på en gang ved bevillingsperiodens udløb. Det vil sige, at du har 30 dage fra bevillingsperiodens udløb til at søge refusion for de afholdte timer i den pågældende bevillingsperiode.

Eksempel: Der er bevilget 20 støttetimer til perioden januar til juli. I dette tilfælde skal du oprette en refusionsanmodning, og sørge for at den bliver frigivet, senest den 30. august.

Hvornår kan du tidligst søge refusion?

Når uddannelsesstedet anvender en ekstern leverandør, kan uddannelsesstedet tidligst søge om refusion, når uddannelsesstedet har betalt fakturaen fra leverandøren. Hvis uddannelsesstedet selv leverer støtten, kan uddannelsesstedet tidligst søge om refusion fra det tidspunkt, hvor støttegiveren har fået udbetalt løn for timerne.

Oplys den rigtige betalingsdato

Når du opretter en refusionsanmodning, skal du oplyse betalingsdatoen. Betalingsdatoen er den dato, hvor fakturaen er blevet betalt.

Hvis uddannelsesstedet selv leverer støtten kan betalingsdatoen enten være den dato lønnen til støttegiveren er udbetalt eller den dato bevillingen gælder til.

Eksempel: Der er bevilget 20 støttetimer til perioden januar til juli. Hvis du vælger at søge refusion på en gang, vil betalingsdatoen være den 30. juli.

Opret og frigiv en refusionsanmodning

Læs eller se vejledning til, hvordan du opretter en refusionsanmodning i SPSA (spsu.dk)

Læs eller se vejledning til, hvordan du frigiver en refusionsanmodning i SPSA (spsu.dk)

Udgiften bliver refunderet

Udbetaling af tilskud sker som udgangspunkt en gang om ugen. Styrelsen kan maksimalt udbetale et tilskud svarende til bevillingen. 

Kontakt

  • Kontoret for Specialpædagogisk Støtte

    Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

    Telefon: +45 3587 8586

    Telefontid: Tirsdag og torsdag kl. 9 -12

     

    Teknisk support til SPSA

    Styrelsen for It og Læring

    Opret supportsag

    +45 3587 8586

    Telefontid: Tirsdag og torsdag kl. 9 -12