Hvis en elev er ordblind, har et bevægelseshandicap, et hørehandicap eller et synshandicap, er det muligt at få støtte.
Her kan du læse om de muligheder, der er for elever med ordblindhed, bevægelseshandicap, høre- eller synshandicap.
Det er altid skolen, der søger om hjælpemidler, der skal støtte og kompensere eleven i undervisningen.
Læse-skriveteknologi til ordblinde elever består typisk af programmer til installation på elevens egen computer, tablet og telefon.
IntoWords indeholder oplæsning, ordforslag, OCR-funktionalitet og talegenkendelse (tale-til-tekst). IntoWords kan installeres på pc, Mac, Chromebook og mobile enheder.
Hvis eleven ikke har adgang til en pc eller Mac, kan skolen søge om en computer til eleven. Eleven skal selv installere IntoWords på computeren.
Når skolen søger om en computer, skal forælder eller værge skrive under på, at eleven ikke har adgang til en pc eller en Mac. Skolen indsender erklæringen til styrelsen sammen med ansøgningen om computeren.
Når der søges om læse-skriveteknologi til en ordblind elev, skal skolen indsende en PPR-udtalelse fra en læsekonsulent hos PPR eller elevens ordblindetest.
Hvis skolen har en uddannet læsevejleder eller en lærer med tilsvarende kompetencer, kan skolen selv teste eleven med Ordblindetesten. Hvis eleven er testet med Ordblindetesten, behøver skolen ikke indhente en PPR-udtalelse.
En elev med hørehandicap har mulighed for at få støtte til at følge med i undervisningen på lige vilkår med sine klassekammerater, for eksempel med elevmikrofoner i klassen, eller andre høretekniske hjælpemidler.
For at skolen kan søge om høretekniske hjælpemidler til en elev med høretab, skal skolen bruge en udtalelse fra en hørekonsulent eller en udtalelse fra PPR.
Udtalelsen eller udredningen skal indeholde en beskrivelse af elevens behov for hjælpemidler og en konkret anbefaling af, hvilke hjælpemidler eleven har behov for.
Elever med synshandicap kan for eksempel få stillet en computer med relevante programmer til rådighed.
Når skolen søger om tilskud til hjælpemidler til elever med synshandicap, skal de bruge en udtalelse fra PPR eller en udtalelse fra en synsfaglig person med viden om kompenserende hjælpemidler i undervisningssammenhæng.
Udtalelsen skal beskrive elevens behov for hjælpemidler og en konkret anbefaling af de nødvendige hjælpemidler.
Elever, der har behov for at overvinde praktiske vanskeligheder i forbindelse med skolegangen, kan få personlig assistance.
Skolen skal yde personlig assistance, der kan hjælpe en elev til at overvinde praktiske vanskeligheder i forbindelse med skolegangen, hvis det er elevens behov. Det kan for eksempel være elever med cerebral parese eller andre former for bevægelseshandicap.
Personlig assistance til elever med bevægelseshandicap er praktisk hjælp til for eksempel at komme rundt på skolen, få materialer op ad tasken, flytte sig fra kørestol til almindelig stol, vende siderne i en bog eller gå på toilettet.
Det kan for eksempel være, at en elev med cerebral parese har brug for hjælp til at få bøger op af tasken eller en elev, der har behov for hjælp til at komme på toilettet og få tøj af og på i gymnastiktimerne.
Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
E-mail: sps@stukuvm.dk
Telefon: +45 3587 8586
Telefontid:
Tirsdag og torsdag kl. 9 -12