Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) gennemførte i perioden fra 2018 til 2021 en evaluering af virkningen af SPS på ungdomsuddannelserne for styrelsen.
Evalueringen er baseret på både registerdata og interviews med fagprofessionelle og elever. Herudover har man afprøvet forskellige måder at tilrettelægge SPS på.
Evalueringen har fokus på elever med ordblindhed eller en psykisk funktionsnedsættelse på ungdomsuddannelser.
Evalueringen består af:
- Virkningsevaluering af SPS (hovedrapport)
- Tre delnotater
- Erfaringsopsamling efter afprøvning af tilrettelæggelsesformer med SPS
Nedenfor kan du læse sammendrag af resultaterne. Du kan også hente hovedrapporten, delnotaterne og erfaringsopsamlingen.
Virkningsevaluering af SPS (hovedrapport)
Evalueringen viser, at SPS-ordningen på ungdomsuddannelserne i vid udstrækning bidrager til, at elever med funktionsnedsættelser kan uddanne sig på lige fod med andre. Elever, der modtager SPS, opbygger kompetencer til selvstændigt og fremadrettet at løse egne udfordringer både i deres videre uddannelse og i andre sammenhænge.
Mange elever fortæller, at de får stort udbytte af SPS. De giver udtryk for, at det ville være vanskeligt for dem at gennemføre en ungdomsuddannelse uden støtten. De får et fagligt større overskud til at deltage i undervisning og gruppearbejde. En del elever oplever, at deres faglige niveau bliver højere, og at de får bedre karakterer.
Evalueringen viser også, at elever, der modtager SPS, har mindre eller samme sandsynlighed for frafald på deres ungdomsuddannelse, sammenlignet med elever, der ikke har modtaget SPS. Dette på trods af, at SPS-modtagere samlet set har flere afbrudte uddannelsesforløb bag sig end ikke-SPS-modtagere.
Ligeledes har elever, der har modtaget SPS på de gymnasiale uddannelser, samme eller lidt større sandsynlighed for at fortsætte på en videregående uddannelse sammenlignet med andre elever.
På enkelte områder peger evalueringen på, at der er plads til forbedring. Særligt er der udfordringer forbundet med oplæringsforløb på erhvervsuddannelserne. Det gælder specielt for elever med psykiske funktionsnedsættelser. Evalueringen viser bl.a., at deres sandsynlighed for at komme i skoleoplæring er større end for elever, der ikke modtager SPS.
Hent hovedrapporten Virkningsevaluering af SPS (pdf) Lyt
Registerundersøgelse (delnotat)
I den registerbaserede undersøgelse har EVA kortlagt, hvad der kendetegner SPS-modtagerne og deres støtteforløb. Ligeledes har EVA undersøgt, hvordan støttemodtagerne klarer sig med hensyn til eksempelvis gennemførelse af ungdomsuddannelse og overgangen til videregående uddannelse og job.
Hent delnotatet Evaluering af specialpædagogisk støtte på ungdomsuddannelserne. En registerundersøgelse (2019) (pdf) Lyt
Hent faktaark med sammenfatning af resultaterne fra delnotatet (pdf) Lyt
Kvalitativ analyse – fagprofessionelles perspektiv på SPS (delnotat)
Analysen er baseret på interviews med fagprofessionelle om deres perspektiver på virkningen af SPS.
Hent delnotatet Evaluering af specialpædagogisk støtte til ungdomsuddannelserne. De fagprofessionelles perspektiv på SPS (2019) (pdf) Lyt
Kvalitativ forløbsundersøgelse – elevers perspektiv på SPS (delnotat)
I delnotatet kan du læse pointer fra de første interviews i den kvalitative forløbsundersøgelse om elevers perspektiver på virkningen af SPS. Eleverne er fulgt i en periode på op til tre år, og hver elev er interviewet en-fire gange. Resultaterne fra den færdige forløbsundersøgelse indgår i den afsluttende hovedrapport.
Hent delnotatet Elevperspektiv på den specialpædagogiske støtte på ungdomsuddannelserne (2019) (pdf) Lyt
Erfaringsopsamling efter afprøvning af tilrettelæggelsesformer med SPS
I forlængelse af virkningsevalueringen af SPS har 8 skoler afprøvet forskellige indsatser målrettet SPS til elever med psykiske funktionsnedsættelser.
I virkningsevalueringen blev der identificeret tre temaer, hvor der var plads til forbedring og udvikling. Temaerne havde alle relation til elever, der modtager SPS på baggrund af en psykisk funktionsnedsættelse. Skolerne har arbejdet med indsatser inden for et af de tre temaer:
- Opsporing og afdækning af støttebehov
- Kobling mellem individuel støtte og almen undervisning
- SPS i forbindelse med praktik på erhvervsuddannelserne
EVA har udarbejdet en erfaringsopsamling, som beskriver skolernes erfaringer med udviklingsforløbene. Erfaringerne omhandler blandt andet, i hvilket omfang indsatserne har medført de ønskede forandringer.
Erfaringsopsamlingen viser, at de systematiske forløb har bidraget til en styrket professionalisering af skolernes arbejde med SPS.
Flere af skolerne påpeger, at forløbene har skærpet deres opmærksomhed på vigtigheden af at have en klar vision og strategi for arbejdet med SPS. Vision og strategi skal understøttes af klare procedurer, videndeling og systematik.
Hent rapporten Erfaringsopsamling fra systematiske forløb på otte ungdomsuddannelser (pdf) Lyt