Læs en række undersøgelser om inkluderende læringsmiljøer på ungdomsuddannelser for elever med psykiske sårbarheder.
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), Ren Viden og Rambøll Management Consulting udarbejdede i 2018 en række undersøgelser for styrelsen om inkluderende læringsmiljøer på ungdomsuddannelserne for elever med psykiske sårbarheder.
Undersøgelserne bestod af:
EVA har kortlagt landets 288 ungdomsuddannelsesinstitutioners indsatser til psykisk sårbare elever. Rapporten sammenfatter resultaterne fra kortlægningen.
På baggrund af casestudier med tre gymnasiers arbejde med at bygge bro mellem SPS og almenundervisning har EVA udarbejdet en rapport om samspillet mellem SPS og almenundervisningen. Fokus er på gymnasiernes indsatser til elever, der modtager af SPS på baggrund af en psykisk funktionsnedsættelse, og elever, der er psykisk sårbare.
Casestudierne viser, at SPS tilrettelægges forskelligt, og at der er forskellige fordele og udfordringer på alle skoler. Overordnet set oplever elever, der modtager SPS, dog positiv betydning af støtten. Undersøgelsen viser, at der er et potentiale for at styrke koblingen mellem individuel støtte og almen undervisning.
Litteraturstudiet kortlægger viden om, hvordan inkluderende læringsmiljøer og SPS kan understøtte unge med psykiske funktionsnedsættelsers trivsel og læring på ungdomsuddannelserne. Studiet kortlægger desuden afprøvede indsatser, metoder og strategier samt deres virkning.
På baggrund af litteraturstudierne har Ren Viden og Rambøll Management Consulting skrevet en artikel. Artiklen giver et indblik i og inspiration til, hvordan inkluderende læringsmiljøer og SPS kan understøtte unge med psykiske funktionsnedsættelsers trivsel og læring på ungdomsuddannelserne.