Hop til indhold
Lyt

Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), Ren Viden og Rambøll Management Consulting udarbejdede i 2018 en række undersøgelser for styrelsen om inkluderende læringsmiljøer på ungdomsuddannelserne for elever med psykiske sårbarheder. 

Undersøgelserne bestod af:

  • Kortlægning af indsatser til psykisk sårbare elever på ungdomsuddannelserne
  • Casestudier: Inkluderende læringsmiljøer for psykisk sårbare elever
  • Litteraturstudie: Specialpædagogisk støtte og inklusion på ungdomsuddannelserne for personer med psykiske funktionsnedsættelser.

Kortlægning af indsatser til psykisk sårbare elever på ungdomsuddannelserne

EVA har kortlagt landets 288 ungdomsuddannelsesinstitutioners indsatser til psykisk sårbare elever. Rapporten sammenfatter resultaterne fra kortlægningen.

Hent rapporten Kortlægning af indsatser til psykisk sårbare elever på ungdomsuddannelserne (2018) (pdf)ReadSpeaker Lyt

Casestudier: Inkluderende læringsmiljøer for psykisk sårbare elever

På baggrund af casestudier med tre gymnasiers arbejde med at bygge bro mellem SPS og almenundervisning har EVA udarbejdet en rapport om samspillet mellem SPS og almenundervisningen. Fokus er på gymnasiernes indsatser til elever, der modtager af SPS på baggrund af en psykisk funktionsnedsættelse, og elever, der er psykisk sårbare.

Casestudierne viser, at SPS tilrettelægges forskelligt, og at der er forskellige fordele og udfordringer på alle skoler. Overordnet set oplever elever, der modtager SPS, dog positiv betydning af støtten. Undersøgelsen viser, at der er et potentiale for at styrke koblingen mellem individuel støtte og almen undervisning. 

Hent rapporten Inkluderende læringsmiljøer for psykisk sårbare elever. Casestudier af tre gymnasiers arbejde med at bygge bro mellem SPS og almenundervisningen (2018) (pdf)ReadSpeaker Lyt

Hent artiklen Ønske om bedre samspil mellem specialpædagogik og almen undervisning for psykisk sårbare elever på ungdomsuddannelserne (pdf) ReadSpeaker Lyt

Litteraturstudie: Specialpædagogisk støtte og inklusion på ungdomsuddannelserne for personer med psykiske funktionsnedsættelser

Litteraturstudiet kortlægger viden om, hvordan inkluderende læringsmiljøer og SPS kan understøtte unge med psykiske funktionsnedsættelsers trivsel og læring på ungdomsuddannelserne. Studiet kortlægger desuden afprøvede indsatser, metoder og strategier samt deres virkning.

Hent Litteraturstudie om specialpædagogisk støtte og inklusion på ungdomsuddannelserne for personer med psykiske funktionsnedsættelser (pdf) ReadSpeaker Lyt

På baggrund af litteraturstudierne har Ren Viden og Rambøll Management Consulting skrevet en artikel. Artiklen giver et indblik i og inspiration til, hvordan inkluderende læringsmiljøer og SPS kan understøtte unge med psykiske funktionsnedsættelsers trivsel og læring på ungdomsuddannelserne. 

Hent artiklen Specialpædagogisk støtte og inklusion på ungdomsuddannelserne for personer med psykiske funktionsnedsættelser – et indblik i resultaterne fra et systematisk litteraturstudie (pdf) ReadSpeaker Lyt

Sidst opdateret: 27. september 2024