Vi har i Styrelsen opdateret vores vejledning om ordblindhed og sammensatte vanskeligheder i forbindelse med ansøgninger om specialpædagogisk støtte. Læs om, hvordan du skal forholde dig, når du skal udrede for ordblindhed eller ansøge om en ordblindetest på videregående uddannelser.
Nogle elever og studerende har sammensatte vanskeligheder som følge af flere funktionsnedsættelser. Sammensatte vanskeligheder kan for eksempel betyde, at eleven eller den studerende både har udfordringer som følge af en psykisk funktionsnedsættelse og er ordblind.
Når elever og studerende med funktionsnedsættelser, som kan give læse-skrivevanskeligheder, skal testes for ordblindhed, bør du anvende andre testmaterialer end Ordblindetesten.
Ordblindetesten er ikke udviklet til at blive taget med elever eller studerende med sammensatte vanskeligheder, hvor det er usikkert, om læse-skrivevanskelighederne kan skyldes andre diagnoser end ordblindhed. I de tilfælde skal du anvende andre testmaterialer end Ordblindetesten til at afdække eleven eller den studerendes læse- og skrivefærdigheder.
Hvis du har mistanke om, at en studerendes læse-skrivevanskeligheder kan skyldes ordblindhed, kan du søge om en ordblindetest. Når den studerende har udfordringer på baggrund af for eksempel en psykisk funktionsnedsættelse, skal du beskrive i ansøgningen, hvorfor der er mistanke om ordblindhed og dermed sammensatte vanskeligheder.
Læs mere om kravene til ansøgning om ordblindetest i vores opdaterede vejledning (spsu.dk)
Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
E-mail: sps@stukuvm.dk
Telefon: +45 3587 8586
Telefontid:
Tirsdag og torsdag kl. 9 -12