Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har præciseret vejledningen til, hvordan uddannelsesstedet skal dokumentere afholdte støttetimer, hvordan 30-dages fristen for refusionsanmodninger skal tolkes, og i hvilke tilfælde uddannelsesstedet kan få refusion for aflyste støttetimer.
Styrelsen har gennemført tilsyn med støttetimer, som er leveret af uddannelsesstedet selv. I den forbindelse er vi blevet opmærksomme på, at nogle uddannelsessteder har været usikre på administrations- og refusionsproceduren i forbindelse med støttetimer.
Vi har derfor præciseret vores vejledning i forhold til:
OBS: Ændringerne vedrører udelukkende de studiestøttetimer, instruktionstimer og faglige støttetimer, som uddannelsesstedet selv leverer. Vejledningen til refusionsproceduren for støttetimer, instruktionstimer mv. afholdt af styrelsens leverandører er uændret.
Det er nødvendigt, at uddannelsesstedet kan dokumentere, hvor mange støttetimer, der er afholdt. Uddannelsesstedet skal kunne fremvise dokumentation for afholdte timer, for eksempel i forbindelse med tilsyn.
Hvis uddannelsesstedet selv leverer støttetimer eller instruktionstimer, og timerne indgår som en del af støttegiverens timenorm, vil afregningen i de fleste tilfælde ske gennem den månedlige lønudbetaling til støttegiveren. I disse tilfælde kan uddannelsesstedet vælge mellem to afregningsmetoder.
Uddannelsesstedet kan tidligst søges om refusion fra det tidspunkt, hvor støttegiveren har fået udbetalt løn for timerne. Hvis uddannelsesstedet først udbetaler lønnen til støttegiveren i et samlet beløb efter bevillingsperiodens ophør, skal du søge om refusion senest 30 dage efter lønnen er udbetalt til støttegiveren.
Vi har præciseret, i hvilke tilfælde uddannelsesstedet kan få refusion for planlagte støttetimer, der bliver aflyst af eleven/den studerende.
Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
E-mail: sps@stukuvm.dk
Telefon: +45 3587 8586
Telefontid:
Tirsdag og torsdag kl. 9 -12