Hvis et hjælpemiddel går i stykker, skal det sendes til reparation hos leverandøren. Det er først, når fakturaen fra leverandøren er modtaget, at du som SPS-ansvarlig skal oprette en ansøgning om reparation i SPSA.
Hvis eleven eller den studerende oplever problemer med et hjælpemiddel, skal eleven, den studerende eller uddannelsesstedet kontakte leverandøren.
Det er leverandøren, der vurderer, om hjælpemidlet skal sendes til reparation. Hvis hjælpemidlet skal sendes til reparation, kan leverandøren sende en pakkelabel. I særlige tilfælde kan det forekomme, at leverandøren ombytter hjælpemidlet til et nyt.
Når leverandøren har repareret hjælpemidlet, modtager uddannelsesstedet en faktura. Du kan nu oprette en ansøgning om reparation i SPSA.
Når du har sendt ansøgningen, bevilger vi reparationen. Så snart reparationen er bevilget ændrer ordrestatus sig til bestilt. Du kan nu søge om refusion for udgiften.
Når du opretter en ansøgning om reparation, er det vigtigt, at du vælger samme uddannelsesforløb, funktionsnedsættelse og støtteform, som hjælpemidlet er bevilget på baggrund af. På den måde sikrer du, at eleven eller den studerende ikke skal skrive under på en ny samtykkeerklæring.
I enkelte tilfælde kan det ske, at der bliver sendt et nyt samtykke, selv om du har valgt korrekt uddannelsesforløb, funktionsnedsættelse og støtteform. Dette sker kun, hvis den oprindelige ansøgning er oprettet i SPS2005. Vi arbejder på at rette op på dette.
Hvis en elev er bevilliget en computer på baggrund af ordblindhed, skal du først vælge funktionsnedsættelsen ’Læse-skrivevanskeligheder’. Herefter vælger du støtteformen ’Læse-skriveteknologi for ordblinde’.
Hvis en studerende er bevilliget et høreteknisk hjælpemiddel på baggrund af en hørenedsættelse, skal du først vælge funktionsnedsættelsen ’Hørenedsættelse’. Herefter vælger du støtteformen ’Høretekniske hjælpemidler’.
Hvis en studerende er bevilliget et synshjælpemiddel på baggrund af en synsnedsættelse, skal du først vælge funktionsnedsættelsen ’Synsnedsættelse’. Herefter vælger du støtteformen ’Synshjælpemidler’.
Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
E-mail: sps@stukuvm.dk
Telefon: +45 3587 8586
Telefontid: Tirsdag og torsdag kl. 9 -12
Teknisk support til SPSA
Styrelsen for It og Læring
+45 3587 8586
Telefontid: Tirsdag og torsdag kl. 9 -12