SPS har betydning for elevers motivation og fastholdelse på uddannelsen. Det viser en ny rapport, der via interviews afdækker hvordan de fagprofessionelle oplever virkningen af SPS, og belyser de faktorer, de oplever hæmmer og fremmer virkningen.
Analysen viser, at der er store forskelle på, hvordan SPS-arbejdet er organiseret på ungdomsuddannelserne, og i hvilket omfang SPS-medarbejderne oplever at have tilstrækkelig viden og tid til støttearbejdet.
Rapporten fortæller også, at de fagprofessionelle på tværs af uddannelsesinstitutioner vurderer, at SPS har en positiv betydning for de elever, der modtager støtten.
Af de faktorer, der fremmer virkningen af SPS fremhæver de fagprofessionelle blandt andet at:
Analysen bygger på gruppeinterviews med fagprofessionelle på otte skoler (to stx-, to hf-, to sosu-skoler og to tekniske skoler).
Skolerne er valgt, så der er flere uddannelser repræsenteret, geografisk spredning samt en vis volumen af SPS-modtagere.
Analysen har fokus på elever, der har modtaget SPS på baggrund af ordblindhed eller psykiske vanskeligheder.
Find de andre rapporter fra projektet på spsu.dk
Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet