Hvis eleven eller den studerende har diagnoser, som for eksempel kan påvirke opmærksomhed eller koncentration, skal du ikke teste for ordblindhed med Ordblindetesten.
Brug andre test ved sammensatte vanskeligheder
Ordblindetesten er ikke udviklet til at blive taget med elever eller studerende med sammensatte vanskeligheder, hvor det er usikkert, om læse-skrivevanskelighederne kan skyldes andre diagnoser end ordblindhed. Du bør derfor ikke teste med Ordblindetesten, hvis eleven eller den studerende for eksempel har generelle indlæringsvanskeligheder, opmærksomhedsforstyrrelser (fx ADHD) eller autismespektrumforstyrrelser.
Når elever og studerende med andre funktionsnedsættelser skal testes for ordblindhed, bør du anvende testmaterialer, hvor du kan monitorere eleven eller den studerendes opmærksomhed, koncentration og fokus undervejs i testsituationen. Det er Ordblindetesten ikke egnet til.
Andre testmaterialer til vurdering af afkodningsfærdigheder er for eksempel 'Elbros Ordlister' eller 'Find det, der lyder som et ord'. Begge test kan du finde på Center for Læseforsknings hjemmeside.
Her finder du testmaterialer fra Center for Læseforskning (ku.dk)
Hvis Ordblindetesten allerede er gennemført, og eleven eller den studerende har andre funktionsnedsættelser, kan Ordblindetesten ikke stå alene som dokumentation for ordblindhed. Hvis resultatet er i rød eller gul kategori kan det være udtryk for, at andre vanskeligheder kan have påvirket resultatet af Ordblindetesten.
Hvis eleven eller den studerende derimod scorer i grøn kategori (ikke ordblind) er det et udtryk for, at eleven eller den studerende har tilstrækkeligt gode afkodningsfærdigheder til, at der ikke er tale om ordblindhed.
Vær opmærksom på, at test for ordblindhed - herunder afkodningstest ved sammensatte vanskeligheder - skal gennemføres af fagpersoner med viden om læsning og læsevanskeligheder. Det kan for eksempel være en læsevejleder eller en person med tilsvarende uddannelsesbaggrund.
Ansøgning om SPS til elever med sammensatte vanskeligheder på ungdomsuddannelser
I ansøgningen skal du beskrive baggrunden for din mistanke om ordblindhed.
Beskrivelsen kan indeholde oplysninger om:
- Hvordan kommer læse-skrivevanskelighederne til udtryk på uddannelsen?
- Har eleven haft vanskeligheder med at lære at læse og skrive i de tidlige skoleår?
- Har der tidligere været særlige indsatser målrettet læse-skrivevanskeligheder?
Beskrivelsen bør indeholde konkrete eksempler fra elevens nuværende studiemæssige kontekst.
Derudover skal du vedhæfte:
- Afkodningstest
- Supplerende test i form af stavetest og højtlæsningstest (læseflow)
- Lægelig dokumentationen for øvrige funktionsnedsættelser
Som stavetest anbefaler vi, at du benytter 'Ortografisk Staveprøve' fra 'Hverdagsstavning for voksne'.
Her finder du 'Hverdagsstavning for voksne - ortografisk staveprøve, bilag 3' (uvm.dk)
Som højtlæsningstest anbefaler vi, at du benytter en testmetode, hvor testdeltageren læser en uddannelsessvarende tekst højt, som du beskriver læseflowet ud fra. Herudover skal du notere antallet og karakteren af læsefejl.
Ansøgning om SPS til studerende med sammensatte vanskeligheder på videregående uddannelser
Du skal søge om en ordblindetest, hvis der er mistanke om, at den studerendes oplevede læse-skrivevanskeligheder kan skyldes ordblindhed. I ansøgningen skal du beskrive baggrunden for din mistanke om ordblindhed.
Beskrivelsen kan indeholde oplysninger om:
- Hvordan kommer læse-skrivevanskelighederne til udtryk på uddannelsen?
- Har den studerende haft vanskeligheder med at lære at læse og skrive i de tidlige skoleår?
- Har der tidligere har været særlige indsatser målrettet læse-skrivevanskeligheder?
Beskrivelsen bør indeholde konkrete eksempler fra den studerendes nuværende studiemæssige kontekst.
Derudover skal du vedhæfte:
- Lægelig dokumentationen for øvrige funktionsnedsættelser