Ordblindhed og sammensatte vanskeligheder

Læs om SPS til elever og studerende, der har sammensatte vanskeligheder (fx en psykisk funktionsnedsættelse og ordblindhed).

En del ordblinde mennesker har sammensatte vanskeligheder. Det betyder, at de både er ordblinde og har andre funktionsnedsættelser. Når der er andre funktionsnedsættelser til stede, kan det have betydning for, hvordan man bør teste for ordblindhed. 

Hvis eleven eller den studerende har diagnoser, som for eksempel kan påvirke opmærksomhed eller koncentration, bør man ikke (kun) teste for ordblindhed med Ordblindetesten. Resultatet af Ordblindetesten kan nemlig blive påvirket, hvis testdeltageren har svært ved at koncentrere sig om testen. 

Når du søger om læse-skriveteknologi og studiematerialer fra Nota til en elev eller studerende med sammensatte vanskeligheder, skal det være tydeligt, at læse-skrivevanskelighederne skyldes ordblindhed. I disse tilfælde kan Ordblindetesten sjældent stå alene. Det gælder både, hvis eleven eller den studerende har scoret i rød og gul kategori i testen. 

Hvis eleven eller den studerende har scoret i grøn kategori (ikke ordblind), er der ikke tale om ordblindhed. 

Vi bevilger ikke læse-skriveteknologi og studiematerialer fra Nota, hvis vanskelighederne udelukkende skyldes udfordringer med opmærksomhed og koncentration på grund af en psykisk funktionsnedsættelse (fx ADHD, ADD, autisme). Det skyldes, at læse-skriveteknologi og studiematerialer fra Nota som udgangspunkt ikke kompenserer for de læsevanskeligheder, der opstår som konsekvens af udfordringer med koncentration og opmærksomhed. 

Brug andre test ved sammensatte vanskeligheder

Ordblindetesten er ikke udviklet til at blive taget med elever eller studerende med sammensatte vanskeligheder, hvor det er usikkert, om læse-skrivevanskelighederne kan skyldes andre diagnoser end ordblindhed. Du bør derfor ikke teste med Ordblindetesten, hvis eleven eller den studerende for eksempel har generelle indlæringsvanskeligheder, opmærksomhedsforstyrrelser (fx ADHD) eller autismespektrumforstyrrelser.

Når elever og studerende med andre funktionsnedsættelser skal testes for ordblindhed, bør du anvende testmaterialer, hvor du kan monitorere eleven eller den studerendes opmærksomhed, koncentration og fokus undervejs i testsituationen. Det er Ordblindetesten ikke egnet til.

Ansøgning om støtte til elever og studerende med sammensatte vanskeligheder

Når du søger om læse-skriveteknologi og studiematerialer fra Nota til elever og studerende med sammensatte vanskeligheder, skal det være tydeligt, at læse-skrivevanskelighederne skyldes ordblindhed.

Hvis Ordblindetesten er gennemført samtidig med, at der har været mistanke om koncentrations- og opmærksomhedsforstyrrelser, skal du vedhæfte anden dokumentation, som kan supplere Ordblindetesten.

Der er dog enkelte undtagelser – læs mere nedenfor.

Hvornår kan du søge om støtte kun med Ordblindetesten?

Du kan søge om læse-skriveteknologi og studiematerialer fra Nota alene på baggrund af Ordblindetesten, hvis:

  • Eleven eller den studerende er testet på et tidligere uddannelsessted, og du har adgang til materiale, som redegør for årsagen til, at udredningen er foretaget med Ordblindetesten. Har du adgang til øvrige test, der er gennemført i forbindelse med udredningen, skal du også vedhæfte disse.
  • Ordblindetesten er gennemført, før de øvrige vanskeligheder er identificeret.

Når der skal flere oplysninger til (gælder for frie grundskoler, efterskoler, FGU, ungdomsuddannelser og VEU)

Når Ordblindetesten ikke kan stå alene, fordi der er tale om sammensatte vanskeligheder, skal du vedhæfte en beskrivelse, der redegør for mistanken om ordblindhed.

Din beskrivelse kan indeholde oplysninger om:

  • Hvordan læse-skrivevanskelighederne kommer til udtryk på uddannelsen.
  • Hvorvidt eleven har haft vanskeligheder med at lære at læse og skrive i de tidlige skoleår.
  • Der tidligere har været særlige indsatser målrettet læse-skrivevanskeligheder.

Derudover skal du vedhæfte supplerende test:

  • Afkodningstest: Testmaterialer til vurdering af afkodningsfærdigheder er for eksempel 'Elbros Ordlister' eller 'Find det, der lyder som et ord'. Begge test kan du finde på Center for Læseforsknings hjemmeside.
  • Stavetest: Som stavetest anbefaler vi 'Ortografisk Staveprøve' fra 'Hverdagsstavning for voksne'.
  • Højtlæsningstest (læseflow): Som højtlæsningstest anbefaler vi, at eleven læser en uddannelsessvarende tekst højt, som du beskriver læseflowet ud fra. Du skal blandt andet notere antallet og karakteren af læsefejl.

Du skal også vedhæfte:

  • Lægelig dokumentationen for øvrige funktionsnedsættelser (hvis vi ikke allerede har adgang til dokumentationen). 

Find testmaterialer fra Center for Læseforskning (ku.dk)

Find 'Hverdagsstavning for voksne - ortografisk staveprøve, bilag 3' (uvm.dk)

Når der skal flere oplysninger til (gælder for videregående uddannelser)

Du skal søge om yderligere test, hvis du kan se, at den studerendes Ordblindetest ikke kan stå alene, fordi der er sammensatte vanskeligheder. Hvis du ansøger om læse-skriveteknologi og studiematerialer fra Nota, og vi vurderer, at Ordblindetesten ikke kan stå alene, bevilger vi yderligere test.

Hvis den studerende endnu ikke er testet med Ordblindetesten, skal du søge om en ordblindetest. Du skal i ansøgningen beskrive, hvorfor der er mistanke om, at den studerendes oplevede læse-skrivevanskeligheder kan skyldes ordblindhed.

Beskrivelsen kan indeholde oplysninger om:

  • Hvordan læse-skrivevanskelighederne kommer til udtryk på uddannelsen.
  • Hvorvidt den studerende haft vanskeligheder med at lære at læse og skrive i de tidlige skoleår.
  • Der tidligere har været særlige indsatser målrettet læse-skrivevanskeligheder.

Derudover skal du vedhæfte:

  • Lægelig dokumentationen for øvrige funktionsnedsættelser (hvis vi ikke allerede har adgang til dokumentationen).

Kontakt

  • Kontoret for Specialpædagogisk Støtte

    Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

    Telefon: +45 3587 8586

    Telefontid:
    Tirsdag og torsdag kl. 9 -12