Læs om elever og studerende, som scorer i den gule kategori i Ordblindetesten og som udgangspunkt ikke er berettigede til SPS.
Elever og studerende, som scorer i den gule kategori i Ordblindetesten har en usikker fonologisk kodning. Det betyder, at de har nogle vanskeligheder med fonologisk omkodning, men ikke i samme grad som ordblinde elever og studerende.
Elever og studerende med usikker fonologisk kodning er som udgangspunkt ikke berettigede til støtte under SPS-ordningen.
De er dog ikke nødvendigvis gode læsere og stavere. Styrelsen anbefaler derfor, at uddannelsesinstitutionen har fokus på, hvilke andre former støtte der kan være relevante for den enkelte elev eller studerende.
I særlige tilfælde er det muligt for styrelsen at godkende ansøgninger om SPS på baggrund af et gult testresultat i Ordblindetesten, baggrundsoplysninger og supplerende testning.
Styrelsen vurderer ansøgninger om SPS indsendt på baggrund af et gult testresultat, baggrundsoplysninger og supplerende test ud fra en række faglige kriterier.
Vi anbefaler, at du tager højde for kriterierne, når du vurderer, hvilke elever eller studerende du vil teste med supplerende test.
Læg vægt på funktionelle test, som afdækker det aktuelle færdighedsniveau inden for læsning og stavning. Færdigheder inden for fonologisk kodning er allerede afdækket med Ordblindetesten.
Se styrelsens anbefalinger for materialer under de enkelte kriterier nedenfor.
Når du udarbejder dokumentationen til SPS-ansøgningen, skal du inkludere konkret testmateriale, som bl.a. dokumenterer andelen og karakteren af stave- og læsefejl. Det er vigtigt, at de konkrete stavefejl fremgår af dokumentationen.
Du skal altid inkludere testrapporten fra Ordblindetesten i dokumentationen.
Kriterierne gælder for elever og studerende på efterskoler, FGU, ungdomsuddannelser, erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser og voksen- og efteruddannelser.
Det betyder, at styrelsen som udgangspunkt ikke godkender ansøgninger om SPS på baggrund af ordblindhed til elever med usikker fonologisk kodning på frie grundskoler på klassetrin til og med 9. klasse.
I grundskolen har skoler som mål at udvikle elevernes afkodningsfærdigheder. Alle elever udvikler år for år deres færdigheder i fonologisk kodning op gennem grundskolen. Dette gælder også for ordblinde elever og for elever med usikker fonologisk kodning.
Efter 9. klasse reduceres udviklingen i fonologisk kodning betragteligt, ligesom ungdoms- og videregående uddannelser ikke har som mål at udvikle elevernes basale afkodningsfærdigheder.
Fordi udviklingen i fonologisk kodning aftager betydeligt efter 9. klasse, er der beskrevet kriterier for individuel vurdering af ansøgninger til SPS for elever og studerende efter grundskoleniveau svarende til gul gruppe på Ordblindetesten.
Styrelsen godkender en ansøgning om SPS, hvis vi vurderer, at 3 ud af følgende 4 kriterier er opfyldt:
Det er Styrelsen, der vurderer, om kriterierne er opfyldt. I de tilfælde, hvor en elev eller studerende ikke opfylder tre ud af de fire kriterier, vurderer styrelsen, at vanskelighederne ikke skyldes en funktionsnedsættelse, der berettiger til SPS.
Elever og studerende med usikker fonologisk kodning, som ikke er berettigede til SPS, vil ofte have behov for andre typer af indsatser. Andre indsatser kan for eksempel være tilbud om læse- og skrivekurser på uddannelsesstedet eller lignende tiltag målrettet forbedring af læse- og skrivefærdigheder.
Når der er taget flere Ordblindetest, vil den første test i langt de fleste tilfælde være den mest retvisende i forhold til elevens eller den studerendes afkodningsfærdigheder.
Ved ansøgning om SPS foretager vi altid en individuel vurdering på baggrund af den vedlagte dokumentation. Er scoren i den første test i gul kategori, skal der der foretages supplerende test, hvis der er mistanke om velkompenseret ordblindhed. På baggrund af de supplerende test kan vi vurdere ansøgningen ud fra en række faglige kriterier. De supplerende test skal foretages på det aktuelle uddannelsesniveau for den uddannelse, der søges støtte til.
Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
E-mail: sps@stukuvm.dk
Telefon: +45 3587 8586
Telefontid:
Tirsdag og torsdag kl. 9 -12