Kursister med en neurologisk funktionsnedsættelse på avu, FVU, OBU, AMU og TAMU kan fx have brug for studiestøttetimer, hjælpemidler samt behov for at få studiematerialer læst op.
Neurologiske funktionsnedsættelser dækker blandt andet over medfødte eller erhvervede hjerneskader, epilepsi, senfølger efter hjernerystelse, Cerebral Parese, kronisk migræne og kronisk hovedpine.
Kursister med neurologiske funktionsnedsættelser kan blandt andet opleve udfordringer med:
Nedenfor kan du se en liste over de former for støtte, kursister med neurologiske funktionsnedsættelser typisk kan få bevilget gennem SPS-ordningen. Styrelsen bevilger støtten på baggrund af en konkret vurdering af kursistens udfordringer.
Hvert enkelt punkt fører videre til en beskrivelse af støtteformen.
Hvis kursisten allerede har hjælpemidler i udlån gennem SPS-ordningen, kan du overflytte hjælpemidlerne til den nye uddannelse.
Find vejledning til, hvordan du flytter produkter og licenser i SPSA (spsu.dk)
Når du ansøger om SPS til en kursist med en neurologisk funktionsnedsættelse, skal du beskrive de konkrete udfordringer, kursisten har i relation til uddannelsen.
Du kan tage udgangspunkt i de udfordringer, der knytter sig til forskellige uddannelsesmæssige situationer, for eksempel undervisning, gruppearbejde, praktik, læsning af faglige tekster, opgaveskrivning og forberedelse.
Søger du om støttetimer, skal du beskrive, hvad timerne skal anvendes til. Vær opmærksom på, om det behov, støttetimerne skal dække, ligger inden for rammerne af SPS.
Hvis du ikke selv kan beskrive kursistens udfordringer, skal du sikre dig, at beskrivelsen er en del af den dokumentation, du vedhæfter.
Hvis kursisten med en neurologisk betinget synsvanskelighed har behov for hjælpemidler, skal du starte med at ansøge om en hjælpemiddelafprøvning hos Instituttet for Blinde og Svagsynede (IBOS).
En neurologisk betinget synsvanskelighed kan for eksempel være samsynsproblemer eller kraftig lysfølsomhed på grund af senfølger efter hjernerystelse.
Hvis kursisten har været til hjælpemiddelafprøvning hos Instituttet for Blinde og Svagsynede (IBOS), kan du søge om hjælpemidler på baggrund af afklaringsrapporten.
Hvis eleven ikke har været til hjælpemiddelafprøvning, men der på anden baggrund er et tydeligt støttebehov, kan du søge om hjælpemidler direkte.
Når du ansøger om støtte til en kursist med en neurologisk funktionsnedsættelse i SPSA, skal du vedhæfte dokumentation for kursistens funktionsnedsættelse. Du skal kun vedhæfte dokumentation for funktionsnedsættelsen, hvis vi ikke tidligere har modtaget den relevante dokumentation. Hvis der er sket ændringer i kursistens funktionsnedsættelse, skal du vedhæfte fornyet lægefaglig dokumentation.
Dokumentation for neurologiske funktionsnedsættelser består typisk af dokumentation fra egen læge, speciallæge eller hospital, hvor diagnosen fremgår.
Derudover kan dokumentationen, som supplement til den lægelige dokumentation, bestå af neuropsykologiske test eller vurderinger, hvis kursisten har fået foretaget det. Dokumentationen skal beskrive den aktuelle tilstand. Hvis tilstanden er kronisk, behøver dokumentationen ikke at være udarbejdet for nyligt.
Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
E-mail: sps@stukuvm.dk
Telefon: +45 3587 8586
Telefontid: Tirsdag og torsdag kl. 9 -12
Teknisk support til SPSA
Styrelsen for It og Læring
+45 3587 8586
Telefontid: Tirsdag og torsdag kl. 9 -12