Den høretekniske afklaring har til formål at afklare kursistens behov for høretekniske hjælpemidler, tolk og sekretærhjælp. Når leverandøren har foretaget en afklaring, kan du efterfølgende søge om støtte til kursisten.
Den høretekniske afklaring skal vurdere det konkrete behov for høretekniske hjælpemidler på uddannelsen. Den høretekniske afklaring bliver varetaget af den høretekniske leverandør, som styrelsen har en aftale med.
Som SPS-ansvarlig søger du om en høreteknisk afklaring i SPSA. Når skolen modtager en bevilling, skal du sende ordren på høreteknisk afklaring til leverandøren.
Leverandøren tager derefter kontakt til dig og laver en aftale om afklaring på uddannelsesstedet.
Når den høretekniske leverandør har fundet frem til, hvilken høreteknisk løsning kursisten skal have stillet til rådighed, udarbejder den høretekniske leverandør den endelige anbefaling af, hvilken løsning der passer bedst til kursisten og sender den til uddannelsesstedet.
Uddannelsesstedet har derefter ansvar for at søge om den anbefalede høretekniske løsning. Skolen skal sikre sig, at udredningen fra den høretekniske leverandør er vedhæftet ansøgningen i SPSA.
Læs om høretekniske hjælpemidler og hvordan du ansøger (spsu.dk)
Når du som SPS-ansvarlig ansøger om støtte til en kursist med et hørehandicap i SPSA, skal ansøgningen vedhæftes dokumentation for kursistens funktionsnedsættelse.
Kopi af seneste kontrol på høreklinik/sygehus med den aktuelle hørekurve.
Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
E-mail: sps@stukuvm.dk
Telefon: +45 3587 8586
Telefontid: Tirsdag og torsdag kl. 9 -12
Teknisk support til SPSA
Styrelsen for It og Læring
+45 3587 8586
Telefontid: Tirsdag og torsdag kl. 9 -12