Sprog- og talevanskeligheder

Studerende med sprog- og talevanskeligheder på en videregående uddannelse kan have brug for støttetimer.

Hvad er sprog- og talevanskeligheder?

Sprog- og talevanskeligheder kan skyldes forskellige funktionsnedsættelser. Fælles for alle sprog- og talevanskeligheder er, at de kan give et behov for støtte i forbindelse med forståelse og/eller produktion af sprog. Sprog- og talevanskeligheder kan fx være sprogforstyrrelsen DLD (developmental language disorder) eller stammen. 

Det er forskelligt, hvordan sprog- og talevanskeligheder kommer til udtryk. Studerende med sprog- og talevanskeligheder kan bl.a. opleve udfordringer med: 

  • At udvide og anvende deres ordforråd
  • Læseforståelse og skriftlig fremstilling
  • At forstå og anvende sprog i en faglig kontekst
  • At formulere komplekse og sammenhængende sætninger
  • At anvende fagudtryk og begreber
  • At gøre sig forståelig i mundtlig formidling
  • Udtale
  • At planlægge og gennemføre mundtlige fremlæggelser og eksamener

Hvilken støtte kan studerende med sprog- og talevanskeligheder få?

Studerende med sprog- og talevanskeligheder kan få bevilget støttetimer gennem SPS-ordningen. 

Læs om støttetimer, og hvad støtten kan indeholde

Ansøgning om SPS

Når du ansøger om SPS til en studerende med sprog- og talevanskeligheder, skal du beskrive de konkrete udfordringer, den studerende har i relation til uddannelsen. 

Du kan tage udgangspunkt i de udfordringer, der knytter sig til forskellige studiemæssige situationer, fx undervisning, forelæsninger, gruppearbejde, læsning af faglige tekster, opgaveskrivning og forberedelse. 

Søger du om støttetimer, skal du beskrive, hvad timerne skal anvendes til. Vær opmærksom på, om det behov, støttetimerne skal dække, ligger inden for rammerne af SPS.

Hvis du ikke selv kan beskrive den studerendes udfordringer, skal du sikre dig, at beskrivelsen er en del af den dokumentation, du vedhæfter.

Dokumentation

Når du ansøger om støtte til en studerende med sprog- og talevanskeligheder i SPSA, skal du vedhæfte dokumentation for den studerendes funktionsnedsættelse. 

Dokumentation for sprog- og talevanskeligheder består typisk af testrapporter og udtalelser fra PPR eller kommunikationscentre/tale-høreinstitutter.

Der er ikke krav om, at dokumentationen skal være ny. Det kan som en del af dokumentationen være relevant med oplysninger, der dokumenterer tidlige sproglige vanskeligheder og evt. indsatser for at afhjælpe disse.

Har vi allerede dokumentation?

Hvis den studerende har fået SPS på baggrund af den samme funktionsnedsættelse på et andet uddannelsessted, findes denne dokumentation allerede i vores system. 
 
Du har ikke adgang til at se dokumentation, som et andet uddannelsessted har vedhæftet i SPSA. Du kan i stedet spørge den studerende, om dokumentationen er afleveret i forbindelse med en tidligere SPS-ansøgning. Hvis det er tilfældet, og dokumentationen stadig er aktuel, behøver du ikke at vedhæfte den igen.

Kontakt

  • Kontoret for Specialpædagogisk Støtte

    Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

    sps@stukuvm.dk

    +45 3587 8586

    Telefontid: Tirsdag og torsdag kl. 9 -12