Om SPS på lange videregående uddannelser

Studerende på lange videregående uddannelser, der har en diagnosticeret psykisk funktionsnedsættelse, kan få specialpædagogisk støtte.

Formålet med støtten er at sikre, at studerende med en psykisk funktionsnedsættelse så vidt muligt opnår samme muligheder for at gennemføre en uddannelse, som andre studerende. Alt efter hvor i landet den studerende læser, er der forskellige udbydere af støtten.

Målgruppen er studerende, der har studiemæssige problemer på grund af en dokumenteret psykisk funktionsnedsættelse som for eksempel:

  • Skizofreni
  • Bipolar
  • Personlighedsforstyrrelse 
  • Depression eller angstlidelser 
  • Spiseforstyrrelse 
  • Udviklingsforstyrrelser som autisme og ADHD 
  • OCD 

Støtteformen afhænger af den studerendes behov 

Hvilken støtte, der skal ansøges om afhænger af den studerendes behov. De støtteformer, der findes, er studiestøtte, støttetimer med en faglig støttelærer eller en studiementor. Det er muligt at ansøge om opkvalificering af støttegiverne i form af workshop og supervision.

Formålet med støtten er at hjælpe den studerende med de specifikke studiemæssige vanskeligheder, som han/hun kan opleve som følge af funktionsnedsættelsen. Støtten skal være med til at sikre, at den studerende opnår øget mestring af sit studieliv, og så vidt muligt opnår samme muligheder for at gennemføre en uddannelse som andre studerende.

Studerende med psykiske funktionsnedsættelser kan for eksempel opleve udfordringer på grund af følgende: 

  • Manglende overskud og energi til studierne. 
  • Dårlig koncentration og hukommelse under studiet – for eksempel i forbindelse med læsning.
  • Problemer med udholdenhed og fastholdelse af studiet. 
  • Vanskeligheder med struktur i studiehverdagen - for eksempel i forbindelse med større opgaver. 
  • Manglende overblik over uddannelsen, pensum, større opgaver, og eksaminer.
  • Vanskeligheder med at ’sætte i gang ’ for eksempel i forbindelse med skriveprocesser  
  • Følelse af uoverskuelighed og ubehag ved det studiemæssige pres. 
  • Problemer med social isolation. 
  • Svært ved fungere i sociale sammenhænge. . Herunder udfordringer med at møde op på studiet og være i undervisningssituationer med mange mennesker.
  • Svært ved at ’være på’ for eksempel i forbindelse med at holde oplæg og indgå i gruppearbejde. 
  • Udfordringer ved kontakt til undervisere, vejledere og medstuderende. 
  • Usikkerhed om egne studieevner og faglige kompetencer.

Læs beskrivelser af de enkelte støtteformer

Obligatorisk afklaringsforløb 

Som SPS-ansvarlig er der en række ting, du skal være særlig opmærksom på, når du søger støtte til studerende med psykiske funktionsnedsættelser på længere videregående uddannelser. 

Alle studerende, der henvender sig til dig som SPS-ansvarlig på grund af en psykisk funktionsnedsættelse, skal i første omgang have afklaret deres støttebehov gennem et afklaringsforløb. Der er afsat 5 timer til afklaringsforløbet. Samtidig med afklaringsforløbet bevilger vi 20 studiestøttetimer.

Afklaringsforløbet bliver afsluttet med en afklaringsrapport, der anbefaler, hvilken støtteform der skal søges om.

Det kan være en faglig støttelærer eller en studiementor.

Studiestøtten fortsætter og anvendes i det omfang, der er behov, evt. sideløbende med den eller de støtteformer, som afklaringsforløbet har anbefalet. 

Læs om studiestøtteforløb med afklaring

Læs mere om administration af ansøgninger og bevillinger

Kontakt

  • Kontoret for Specialpædagogisk Støtte

    Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

    Telefon: +45 3587 8586

    Telefontid:
    Tirsdag og torsdag kl. 9 -12