Studiementoren fungerer som mentor for den studerende med en psykisk funktionsnedsættelse og har regelmæssig kontakt med den studerende.
Støtten kan bestå af praktisk hjælp, for eksempel støtte til at planlægge læsning og forberedelse til forelæsninger.
Studiementoren har regelmæssig kontakt med den studerende og yder praktisk støtte på uddannelsen og hjælp til planlægning. Det kan for eksempel ske ved at støtte den studerende i at opdele semesterets opgaver i overskuelige delopgaver, tage kontakt til relevante undervisere og give en introduktion til at finde rundt i studiemiljøet.
Opgaverne for studiementoren kan for eksempel være hjælp og støtte til den studerende i forhold til:
På længere sigt er målet at udvikle strategier, så den studerende kan fungere med mindre støtte og blive mere uafhængig.
Studiementortimer bliver som udgangspunkt bevilget i rammer af 20 timer pr. semester.
Studiementoren bliver ansat hos Styrelsen for Undervisning og Kvalitets leverandør. Det betyder, at lønnen til studiementoren er inkluderet i leverandørens timepris, og at det er leverandøren, og ikke uddannelsesstedet, der har det administrative og personalemæssige ansvar for studiementoren, herunder medarbejderforsikring.
Den studerende eller uddannelsesstedet kan som udgangspunkt godt foreslå en person, de ønsker at leverandøren ansætter som studiementor.
En studiementor skal have følgende kvalifikationer:
Når du som SPS-ansvarlig ansøger om SPS til studerende med en psykisk funktionsnedsættelse i SPSA, skal ansøgningen vedhæftes dokumentation for den studerendes funktionsnedsættelse.
Dokumentation kan være fra den studerendes læge, speciallæge eller sygehus. Funktionsnedsættelsen skal fremgå af dokumentationen, og dokumentationen skal beskrive de vanskeligheder, som har betydning for den studerendes deltagelse på uddannelsen.
Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Titel: Styrelsen for It og Læring