På Tolkeportalen finder SPS-enheden i styrelsen tolk til elever og studerende, når der er bevilget tolkebistand. Læs om, hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med aflysning og fakturering af tolketimer.
Det er SPS-enheden, der opretter tolkeopgaverne i Tolkeportalen og administrerer tolkeopgaverne.
Når tolkebistanden er bevilget i SPSA, taster styrelsen tolkeopgaven i Tolkeportalen.
Tolkeopgaven bliver sendt til den leverandør, som eleven eller den studerende har valgt. Tolkeleverandøren vælges for hele uddannelsesperioden.
Hvis den valgte leverandør ikke kan tage opgaven, går den videre til hovedleverandøren. Hvis hverken hovedleverandøren eller den valgte leverandør kan tage opgaven, bliver tolkeopgaven sendt ud til alle tolkeleverandører.
Uddannelsesstedet har en kontaktperson, der er oprettet som bruger i Tolkeportalen, med en mailadresse. Det er denne mailadresse informationen sendes til.
Hvis du er kontaktperson og ikke modtager mails, eller hvis du har glemt din kode til Tolkeportalen, skal du kontakte styrelsen på sps@stukuvm.dk.
Når leverandøren er fundet, får uddannelsesstedet en mail om, at der er fundet en leverandør til tolkeopgaven. Oplysningen om leverandøren kan ses i Tolkeportalen.
Det er tolkeleverandøren, der administrerer tolkeopgaverne i Tolkeportalen, hvor tolkningerne for undervisningen bliver oprettet, afsluttet og afregnet.
I Tolkeportalen danner leverandøren et fakturabilag, når leverandøren skal sende faktura på tolkning til uddannelsesstedet. Fakturabilaget fra Tolkeportalen sendes sammen med fakturaen, som et bilag.
Uddannelsesstedet kan afstemme de fakturaer, der er modtaget fra tolkeleverandøren i Tolkeportalen, ved at se på, om fakturaen stemmer overens med fakturabilaget for elevens eller den studerendes tolkninger under ’oplysninger om tolkninger’. Det er vigtigt, at uddannelsesstedet kontrollerer, at faktura og fakturabilag stemmer overens.
I fakturabilaget er der en oversigt over gennemførte og for sent aflyste tolketimer, som tolkeleverandøren fakturerer for. Uddannelsesstedet har ansvar for at kontrollere, at fakturabilaget stemmer overens med skemaet og tolkebehovet for eleven eller den studerende.
Tolkeopgaver skal aflyses senest fem hverdage, inden opgaven finder sted. Når tolkeleverandørerne skal afslutte en opgave i Tolkeportalen, som er aflyst for sent, skal tolkeleverandøren registrere årsagen til den for sene aflysning.
Tolkeleverandøren kan registre følgende årsager til aflysningen, hvis:
Når en tolkeopgave bliver aflyst for sent, og tolkeleverandøren ikke får en anden opgave i stedet, kan tolkeleverandøren fakturere for opgaven.
Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
E-mail: sps@stukuvm.dk
Telefon: +45 3587 8586
Telefontid: Tirsdag og torsdag kl. 9 -12
Teknisk support til SPSA
Styrelsen for It og Læring
+45 3587 8586
Telefontid: Tirsdag og torsdag kl. 9 -12