Frie grundskoler kan få tilskud til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter en taxametermodel.
Specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand er til elever, der har behov for støtte i den almene undervisning i mindst ni undervisningstimer á 60 minutter ugentligt. Det svarer til 12 lektioner på 45 minutter. Aktiviteter ud over undervisningen, som for eksempel SFO, frikvarterer eller lektiehjælp, tæller ikke med som undervisningstimer.
Uanset om skolen får økonomisk støtte eller ej, skal skolen give eleverne den undervisning og støtte, de har brug for.
Det er skolens leder, der vurderer elevernes behov for specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand.
En fri grundskole kan søge rådgivning om specialundervisning hos den kommune, skolen ligger i. Kommunen skal give skolen vederlagsfri Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR).
Læs mere i Friskoleloven (spsu.dk)
Antallet af elever, der modtager specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand, indberettes i starten af oktober. Tilskuddet bliver beregnet på baggrund af antallet af elever, der modtager specialundervisning den 5. september i året før finansåret.
Find vej til indberetningsportalen (uvm.dk)
Tilskud til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand bliver beregnet ud fra antallet af elever, der modtager støtte den 5. september i året før indeværende finansår. Der ydes tilskud med en takst for skolens 1. specialundervisningselev, en lavere takst for skolens 2. specialundervisningselev og endnu lavere takst for skolens 3. og efterfølgende specialundervisningselev(er).
Antallet af elever, der modtager specialundervisning, skal indberettes sammen med den årlige elevindberetning i september/oktober. Tilskuddet bliver udbetalt i 12 månedlige rater fra januar til december.
For at få tilskud til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand skal tre betingelser være opfyldt:
Skolen skal systematisk og løbende evaluere indsatsen over for de elever, der modtager specialundervisning og redegøre særskilt for, hvordan tilskuddet bliver anvendt i ledelsesberetningen i årsrapporten.
Det er ikke nødvendigt at sende PPR-udtalelsen og den skriftlige plan til styrelsen. Den opbevarer skolen, så en revisor kan tjekke aktivitetsindberetningen. Skolen skal til enhver tid kunne vise dokumentationen, hvis der bliver lavet tilsyn med området.
Den skriftlige plan er et værktøj, der ud fra et pædagogisk sigte har til formål at sikre, at skolen arbejder systematisk med at tilrettelægge specialundervisningsindsatsen for de enkelte elever. Den skriftlige plan for indsatsen skal fortælle, hvordan skolen rent pædagogisk og didaktisk planlægger at støtte den enkelte elev.
Den skriftlige plan kan danne baggrund for dialog med eleven og forældrene om skolens konkrete indsats for eleven.
Den skriftlige plan skal være aktuel og handle om de indsatser, der er planlagt i det aktuelle skoleår. Planen skal derfor være klar enten lige før eller lige efter sommerferien.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har lavet en skabelon for den skriftlige plan for specialundervisningsindsatser.
Det er ikke et krav at anvende skabelonen. Skabelonen er også en vejledning til, hvad de skriftlige planer for indsatsen bør indeholde.
Skabelon til skriftlig plan for specialundervisningsindsats (pdf)
Det er skolen, der tilrettelægger specialundervisningsforløbet, så det bedst passer ind i skolens rammer. Skolen kan fx vælge at give en del af specialundervisningen som individuel støtte uden for klasserummet. Specialundervisningen kan også gives på mindre hold eller med en støttelærer til eleven i klassen.
Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
E-mail: sps@stukuvm.dk
Telefon: +45 3587 8586
Telefontid:
Tirsdag og torsdag kl. 9 -12
Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
E-mail: friegrundskoler@stukuvm.dk