Opsætning, tilslutning og instruktion i hjælpemidler

Når en elev eller kursist med synshandicap får bevilget synskompenserende hjælpemidler, bevilger vi samtidig opsætning, tilslutning og instruktion i hjælpemidler. Beskrivelsen gælder for frie grundskoler, efterskoler, FGU og VEU.

Formålet med ydelsen er at sikre en korrekt opsætning og tilslutning til uddannelsesstedets og eventuelt praktikstedets it-systemer. Formålet er også, at eleven eller kursisten får det fulde udbytte af at anvende synskompenserende hjælpemidler. 

Bevillingen indeholder samtidig instruktion til underviserne på uddannelsesstedet, så de kan tage højde for eleven eller kursistens behov i forbindelse med planlægning og gennemførelse af undervisningen. 

Der findes to former for opsætning, tilslutning og instruktion i hjælpemidler:

Opsætning, tilslutning og instruktion i hjælpemidler (grundlæggende)

Ved start på en ny uddannelse kan eleven eller kursisten få bevilget en grundlæggende opsætning, tilslutning og instruktion, når eleven eller kursisten får bevilget nye hjælpemidler, der skal anvendes i samspil med uddannelsesstedets systemer.

En bevilling på grundlæggende opsætning, tilslutning og instruktion indeholder:

  • opsætning og brug af hjælpemidler på uddannelsesstedet, i hjemmet og eventuelt på praktikstedet
  • instruktion i samspillet mellem uddannelsesstedets it-systemer og eleven eller kursistens hjælpemidler
  • instruktion til underviserne i forståelsen af eleven eller kursistens hjælpemidler og disses samspil med uddannelsesstedets systemer
  • instruktion til eleven eller kursisten i brugen af synskompenserende hjælpemidler ved læsning af særligt tilrettelagt materiale

Opsætning, tilslutning og instruktion i hjælpemidler (begrænset)

Ved behov for justering af eleven eller kursistens eksisterende hjælpemidler eller opsætning af nye supplerende hjælpemidler kan vi bevilge en begrænset opsætning, tilslutning og instruktion.

Der kan også bevilges en begrænset opsætning, tilslutning og instruktion, hvis der sker en stor ændring i eleven eller kursistens behov, som kræver fornyet instruktion. Det kan for eksempel være på grund af en stor ændring i synsevnen eller, at der på uddannelsen stilles helt nye krav til hjælpemidler eller studietekniske færdigheder.