Studerende på lange videregående uddannelser med en psykisk- eller neurologisk funktionsnedsættelse kan få bevilget en studiementor, som kan understøtte den studerendes sociale og praktiske kompetencer.
Studiementoren er en studerende, der er lige så langt eller længere i sit studie end støttemodtageren, som hovedregel en ældre studerende, der selv er godt integreret på uddannelsen.
Støtten kan bestå af praktisk hjælp, for eksempel støtte til at planlægge læsning og forberedelse til forelæsninger.
Studiementoren skal understøtte den studerendes sociale og praktiske kompetencer:
Den studerende eller uddannelsesstedet kan som udgangspunkt godt foreslå en person, de ønsker at leverandøren ansætter som studiementor.
En studiementor skal have følgende kvalifikationer:
Studiestøttegiveren står for løbende supervision og for at understøtte og koordinere indsatsen for den langsigtede støtte. Det er også studiestøttegiveren, der står for at indkalde til de obligatoriske opstarts- og evalueringsmøder, og som sikrer, at der er klare mål og aftaler mellem studiementor og støttemodtagere.
Studiementoren og studiestøttegiveren arbejder derfor tæt sammen om forløbet.
Forløbet med studiementor bliver startet op med et opstartsmøde mellem den studerende, studiementoren og studiestøttegiveren. Det er studiestøttegiveren, der er ansvarlig for at indkalde til og lede mødet.
På mødet har den studerende og støttementoren mulighed for at afstemme forventninger og formulere aftaler og mål og delmål med forløbet. Studiestøttegiver anvender den opgavebeskrivelse, der er udarbejdet på baggrund af afklaringsforløbet som grundlag for mødet.
Forløbet bliver afsluttet med et evalueringsmøde mellem studiementor, støttemodtager og studiestøttegiver. Studiestøttegiveren udarbejder på den baggrund en forløbsbeskrivelse.
Læs om forløbsbeskrivelsen (spsu.dk)
Studiementorstøtte kan køre sideløbende med andre studiestøtteforløb, men kan også være nok støtte til den enkelte studerende. Studiestøttegiveren og den studerende vurderer i samarbejde, hvad der er det mest hensigtsmæssige.
Studiementortimer bliver bevilget i rammer af 20 timer pr. halvår.
Studiementorer har mulighed for at deltage i workshops og få individuel supervision. Der bevilges 6 timer pr. halvår til studiementors deltagelse i opkvalificering samt 3 timer pr. halvår til individuel supervision hos en af styrelsens leverandører.