Studerende på korte og mellemlange videregående uddannelser med en psykisk- eller neurologisk funktionsnedsættelse kan få bevilget en studiementor, som kan understøtte den studerendes sociale og praktiske kompetencer.
Støtten kan bestå af praktisk hjælp, for eksempel støtte til at planlægge læsning og forberedelse til forelæsninger.
Studiementoren har regelmæssig kontakt med den studerende og yder praktisk støtte på uddannelsen og hjælp til planlægning. Det kan for eksempel ske ved at støtte den studerende i at opdele semesterets opgaver i overskuelige delopgaver, tage kontakt til relevante undervisere og give en introduktion til at finde rundt i studiemiljøet.
Opgaverne for studiementoren kan for eksempel være hjælp og støtte til den studerende i forhold til:
På længere sigt er målet at udvikle strategier, så den studerende kan fungere med mindre støtte og blive mere uafhængig.
Studiementortimer bliver bevilget i rammer af 20 timer pr. halvår.
Studiementorer har mulighed for at deltage i workshops og få individuel supervision. Der kan bevilges 6 timer pr. halvår til studiementors deltagelse i opkvalificering samt 3 timer pr. halvår til individuel supervision hos en af styrelsens leverandører.
Studiementoren bliver ansat hos Styrelsen for Undervisning og Kvalitets leverandør. Det betyder, at lønnen til studiementoren er inkluderet i leverandørens timepris, og at det er leverandøren, og ikke uddannelsesstedet, der har det administrative og personalemæssige ansvar for studiementoren, herunder medarbejderforsikring.
Den studerende eller uddannelsesstedet kan som udgangspunkt godt foreslå en person, de ønsker at leverandøren ansætter som studiementor.
En studiementor skal have følgende kvalifikationer: