Hop til indhold
Lyt

Spørgsmål og svar om Atea

Atea er styrelsens serviceleverandør. Det betyder, at Atea sørger for at sende hjælpemidler ud, reparere hjælpemidler og give support.

Du, eleven eller den studerende kan altid kontakte Ateas support på telefon 7021 1286 eller mail: SPS@atea.dk.

FlexValg er den hjemmeside, som Atea bruger til administration af hjælpemidler. Det er her, eleven eller den studerende kan downloade bevilgede programmer til egen computer.

Når du som SPS-ansvarlig sender en ordre til Atea på hjælpemidler til en elev eller studerende, der ikke tidligere har fået hjælpemidler fra Atea, vil du modtage en velkomstmail på eleven eller den studerendes vegne.

Velkomstmailen fra Atea indeholder et brugernavn og et engangspassword. Brugernavnet kan ikke ændres, men eleven eller den studerende skal vælge et nyt password, første gang han eller hun logger på FlexValg.

Hvis eleven eller den studerende tidligere har fået hjælpemidler fra Atea, får du i stedet en leverancemail. Leverancemailen indeholder elevens eller den studerendes brugernavn til FlexValg.

Du skal sende mailen til eleven eller den studerende. Hvis du har registreret eleven eller den studerendes mailadresse i SPSA, inden ordren er sendt til Atea, har eleven eller den studerende også modtaget velkomstmailen eller leverancemailen direkte fra Atea.

Obs! Det er vigtigt, at eleven eller den studerende registrerer sin egen mailadresse i FlexValg. Atea skal bruge mailadressen, hvis eleven eller den studerende har glemt sit password eller vil bestille en pakkelabel.

Hvis Atea ikke har eleven eller den studerendes mail, vil det fortsat være dig, der modtager mails på eleven eller den studerende vegne.

Når eleven eller den studerende får læse-skriveprogrammer gennem SPS-ordningen, får han eller hun en profil på Ateas FlexValgsportal.

Eleven eller den studerende finder sit brugernavn og password i velkomstmailen fra Atea. Eleven eller den studerende skal anvende samme brugernavn gennem hele sit uddannelsesforløb. Det gælder også, selv om han eller hun på et tidspunkt starter på en ny uddannelse.

Nogle programmer kræver en licensnøgle for at blive aktiveret.

Eleven eller den studerende kan finde licensnøglen på FlexValg.

Hvis der er problemer med licensnøglen, kan eleven eller den studerende kontakte Ateas support på telefon 7021 1286.

Hvis eleven eller den studerende har glemt sit password eller brugernavn, kan han eller hun bede om at få et nyt tilsendt. Mailen vedr. det nye password eller brugernavn bliver sendt til den mailadresse, som er registreret i FlexValg.

Hvis elevens eller den studerendes mail ikke er registreret i FlexValg, bliver mailen vedrørende det nye password eller brugernavn sendt til den SPS-ansvarlige, som første gang bestilte hjælpemidler til eleven eller den studerende.

Har eleven eller den studerende problemer med at få et nyt password eller brugernavn, skal han eller hun kontakte Ateas support på telefon 7021 1286.

Hvis du vil sende hjælpemidler retur til Atea, skal du bruge en pakkelabel.

Sådan bestiller du en pakkelabel hos Atea, hvis eleven eller den studerende har modtaget et hjemkaldelsesbrev:

Her kan du bestille en pakkelabel til returnering

Når du bestiller en pakkelabel hos Atea, skal du indtaste elevens eller den studerendes CPR-nr. og din mailadresse. Du vil herefter få en mail, hvor du via et link skal bekræfte, at du ønsker at sende hjælpemidler retur, og at mailadressen er korrekt.

Når du har klikket på linket i mailen, sender Atea en pakkelabel til din mail.

Sådan bestiller du en pakkelabel hos Atea, hvis eleven ikke har modtaget et hjemkaldelsesbrev:

Hvis du ønsker at returnere hjælpemidler, som eleven har afleveret på skolen, skal du kontakte Ateas support på telefon 7021 1286. Du skal have elevens CPR-nr. parat.

Hvis du ikke får en pakkelabel, kan det skyldes, at:

  • Aktiveringsmailen eller pakkelabelen ligger i dit spamfilter
  • Pakkelabelen ikke er sendt fra Atea endnu. Det tager normalt 1-2 timer, før den bliver sendt.

Hvis du oplever problemer med at få en pakkelabel, kan du kontakte Ateas support på telefon 7021 1286

Hvis et hjælpemiddel skal repareres, skal du, eleven eller den studerende kontakte Ateas support på telefon 7021 1286.

Atea skal bruge følgende oplysninger:

  • En beskrivelse af fejlen
  • Elevens eller den studerendes navn
  • Navnet på uddannelsesstedet
  • Uddannelsesstedets adresse
  • Serienummer på computeren (serienummer findes enten i bunden af computeren eller under batteriet)

Atea sender herefter en pakkelabel.

Eleven eller den studerende skal huske at tage back-up af sine filer, inden computeren bliver sendt til reparation. Ellers risikerer eleven eller den studerende at miste data. Hvis Atea skal tage back-up, kan reparationen tage længere tid.

En reparation kan tage op til 5 arbejdsdage.

Når du henvender dig til Ateas support med et spørgsmål, opretter Atea en supportsag. Atea registrerer supportsagen under et INCATEA-nummer.

Efter supportopkaldet sender Atea en mail, som indeholder INCATEA-nummeret. Det er den person, som har henvendt sig til Atea, der modtager mailen.

Du kan altid få oplyst INCATEA-nummeret i forbindelse telefonsamtalen.

Hvis du kontakter Atea om en igangværende supportsag, skal du oplyse INCATEA-nummeret.

Hvis eleven eller den studerende har fået stjålet en computer, som styrelsen har bevilget, skal tyveriet anmeldes til politiet. Tyveriet skal ikke anmeldes til egen forsikring. Vi bevilger en ny computer, hvis der er behov for det.

Politiet skal bruge serienummeret på computeren. Serienummeret findes enten i bunden af computeren eller under batteriet. Hvis du ikke har serienummeret eller ikke kan finde det i FlexValg, kan du kontakte Ateas support på telefon 7021 1286.

Når du ansøger om en ny computer, skal du vedhæfte politianmeldelsen.

Hvis computeren er blevet væk, kan du ansøge om en ny computer. I ansøgningen skal du forklare, hvordan computeren er blevet væk.

En elev eller studerende kan tage sine hjælpemidler med på en ny uddannelse, der er godkendt til SPS.

Det er den SPS-ansvarlige på det nye uddannelsessted, der sørger for, at hjælpemidlerne bliver overflyttet. Overflytningen foregår ved, at den SPS-ansvarlige opretter en ansøgning om overflytning af hjælpemidlerne i SPSA.

Hvis eleven har hjælpemidler fra en folkeskole, kan hjælpemidlerne ikke overflyttes. Det skyldes, at det i folkeskolen er kommunen eller skolen, der bevilger hjælpemidler. Under SPS-ordningen er det staten, der bevilger hjælpemidler.

Eleven eller den studerende kan få ombyttet sit program til IntoWords.

Eleven eller den studerende skal selv installere IntoWords på computeren. 

Det er ikke muligt at købe et hjælpemiddel, som er i udlån via SPS-ordningen.

Eleven eller den studerende kan låne hjælpemidlerne i 3 måneder efter uddannelsen er afsluttet. Herefter skal hjælpemidlerne sendes retur.

Sidst opdateret: 27. oktober 2023