Hop til indhold
Lyt

Når vi behandler ansøgninger om SPS i SPSA, tager vi udgangspunkt i, hvornår eleven eller den studerende har behov for støtten. Det vil typisk være ved uddannelsens begyndelse. De elever eller studerende, som har behov for støtte først, vil derfor også få behandlet deres ansøgning først.

Sådan prioriterer vi ansøgningerne i SPSA

I SPSA prioriteres ansøgningerne ud fra følgende kriterier:

  1. Hasteansøgninger behandles først. Hasteansøgninger er ansøgninger om SPS til synshandicap, hørehandicap og praktisk hjælp til bevægehandicap (personlig assistance)
  2. Dato for støttestart
  3. Dato for oprettelse af ansøgningen. Ansøgninger med samme støttestart dato bliver behandlet i den rækkefølge, styrelsen modtager ansøgningerne. Vær opmærksom på, at vi først modtager ansøgningen, når der er afgivet samtykke.

Hvad kan du gøre for at sikre SPS til tiden?

Vi har som mål, at alle ansøgninger om SPS er behandlet, inden det tidspunkt, hvor eleven eller den studerende har behov for støtten. For at vi kan nå dette mål, skal følgende betingelser være opfyldt:

  1. Vi har modtaget ansøgningen mindst 30 dage før den startdato for støtte, der er angivet i SPSA. Vær opmærksom på, at vi først modtager ansøgningen, når der er afgivet samtykke.

  2. Ansøgningen er oprettet korrekt. Det indebærer eksempelvis, at du har valgt alle relevante funktionsnedsættelser og støtteformer i SPSA.

    Læs eller se vejledning til, hvordan du opretter ansøgning og samtykke i SPSA

    Læs vejledning til, hvordan du angiver funktionsnedsættelser og støtteformer i SPSA

  3. Ansøgningen er fuldt oplyst.

    Det betyder blandt andet, at:

    - det tydeligt er angivet, hvilken støtte der bliver søgt om

    - det tydeligt er angivet, hvor mange timer der bliver søgt om, hvis der bliver søgt om støttetimer

    - det tydeligt er angivet, hvordan støtten kompenserer for de udfordringer, funktionsnedsættelsen giver i forhold til uddannelsen

    - eleven eller den studerendes funktionsnedsættelse er dokumenteret og al nødvendig dokumentation er vedhæftet ansøgningen. 

    Læs mere om krav til dokumentation (spsu.dk)

Når du har opfyldt ovenstående betingelser, er du med til at sikre, at eleven eller den studerende får støtte til tiden.

Vær desuden opmærksom på altid at:

  • Angive den reelle dato for støttestart i ansøgningen
  • Bruge genbestilling, hvor det er muligt

Varierende sagsbehandlingstider

Nogle ansøgninger vil have en kort sagsbehandlingstid, da de bliver prioriteret som hastesager. Det drejer sig bl.a. om støtte til elever og studerende med syns- og hørenedsættelser samt fysiske funktionsnedsættelser, jævnfør ovenstående liste. 

Der kan være forskellige årsager til en længere sagsbehandlingstid i enkelte sager. Det kan for eksempel være mere komplekse sager, hvor dokumentationen er uklar eller mangelfuld, og der er behov for yderligere oplysninger til sagen for at kunne vurdere støttebehovet. 

Vi behandler alle ansøgninger hurtigst muligt, men hvis en konkret sag grundet særlige forhold haster, kan du skrive til os på sps@stukuvm.dk.

Sidst opdateret: 19. juni 2024