Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har pligt til at foretage tilsyn med administrationen og kvaliteten af de specialpædagogiske støtteordninger.
Som en del af tilsynsplanen for 2025 er det fastlagt, at styrelsen skal foretage tilsyn med uddannelsesinstitutionernes overholdelse af tidsfrister i forbindelse med ansøgning og bestilling af SPS.
Fokus for tilsynet
I forbindelse med ansøgning og bestilling af SPS er der to tidsfrister, som uddannelsesinstitutionerne skal overholde:
- Ansøgninger om SPS skal være modtaget af styrelsen senest 14 dage efter, at elevens/den studerendes støttebehov er godtgjort over for uddannelsesinstitutionen. Denne frist gælder for alle uddannelsesområder.
- Hvis SPS leveres af en ekstern leverandør, som styrelsen anviser i forbindelse med bevillingen, skal uddannelsesinstitutionen afgive sin bestilling af støtten snarest muligt og senest en uge efter, at styrelsen har bevilliget støtten. Denne frist gælder for ungdomsuddannelser, FGU, AMU, friskoler/privatskoler, efterskoler og frie fagskoler.
Formål med tilsynet
Tidsfristerne er indført for, at den nødvendige støtte hurtigst muligt kan bevilliges og iværksættes for den enkelte elev/studerende. Formålet med tilsynet er at undersøge uddannelsesinstitutionernes praksis i forbindelse med fristerne, og i hvor høj grad fristerne overholdes.