Elever og studerende med neurologiske funktionsnedsættelser kan opleve en række studierelaterede udfordringer, blandt andet:
- Manglende overskud til studierne
- Udfordringer med koncentration og hukommelse, for eksempel i forbindelse med læsning og opgaveskrivning
- Udtalt træthed/hjernetræthed
- Ekstrem lyd- og lyssensitivitet
- Svært ved at planlægge, skabe struktur og overblik
- Neurologisk betingede synsproblemer, for eksempel begrænset synsfelt efter blodprop
- Svimmelhed og udfordringer med balancen
- Talevanskeligheder mm.
Som støttegiver for en elev eller studerende med en neurologisk funktionsnedsættelse, er det din opgave at støtte eleven eller den studerende med at udvikle hensigtsmæssige strategier i forhold til de konkrete udfordringer, som eleven eller den studerende oplever i sin studiehverdag.
Hvis eleven eller den studerende har fået bevilget læse-skriveteknologi, er det vigtigt, at du som støttegiver understøtter brugen af disse.
Læs om støtteformer
Eksempler på støtteformer til elever på FGU med neurologiske funktionsnedsættelser
Eksempler på støtteformer til elever på ungdomsuddannelser med neurologiske funktionsnedsættelser
Eksempler på støtteformer til elever på VEU med neurologiske funktionsnedsættelser