Hop til indhold
Lyt

Støtten kan bestå af praktisk hjælp, for eksempel støtte til at planlægge læsning og forberedelse til forelæsninger. 

Studiementoren har regelmæssig kontakt med den studerende og yder praktisk støtte på uddannelsen og hjælp til planlægning. Det kan for eksempel ske ved at støtte den studerende i at opdele semesterets opgaver i overskuelige delopgaver, tage kontakt til relevante undervisere og give en introduktion til at finde rundt i studiemiljøet.

Opgaverne for studiementoren kan for eksempel være hjælp og støtte til den studerende i forhold til:

  • At etablere kontakt til undervisere, vejledere og medstuderende m.v.
  • At etablere/blive en del af en læsegruppe
  • At læse/oversætte sociale koder i forbindelse med gruppearbejde, herunder i forbindelse med samarbejdet i en læsegruppe
  • At forstå og håndtere forventninger og krav til den studerende på uddannelsen for eksempel forventninger og krav i forhold til at deltage i undervisningen og gå til eksamen
  • Eksamenstilmelding og brug af interne kommunikationsplatforme
  • At bruge og forstå uddannelsesstedets interne studenterfaciliteter for eksempel bibliotek, it-service, studievejledning m.v.
  • At udvikle strategier i forhold til at tage noter
  • At overskue og opdele pensum i overskuelige dele, samt planlægge og prioritere læsningen
  • At håndtere, hvis timer bliver flyttet, der sker ændringer af pensum m.v.
  • At anskaffe den rigtige litteratur.

På længere sigt er målet at udvikle strategier, så den studerende kan fungere med mindre støtte og blive mere uafhængig. 

Det praktiske omkring en studiementor

Studiementortimer bliver som udgangspunkt bevilget i rammer af 20 timer pr. semester.

Studiementoren bliver ansat hos Styrelsen for Undervisning og Kvalitets leverandør. Det betyder, at lønnen til studiementoren er inkluderet i leverandørens timepris, og at det er leverandøren, og ikke uddannelsesstedet, der har det administrative og personalemæssige ansvar for studiementoren, herunder medarbejderforsikring.  

Den studerende eller uddannelsesstedet kan som udgangspunkt godt foreslå en person, de ønsker at leverandøren ansætter som studiementor.

En studiementor skal have følgende kvalifikationer:

  • Studiementoren skal være i gang med eller have fuldført en uddannelse på minimum samme uddannelsesniveau, som støttemodtageren.
  • Studiementoren skal som minimum have gennemført 1. halvår af uddannelsen.

Dokumentation, når du ansøger

Når du som SPS-ansvarlig ansøger om SPS til studerende med en psykisk funktionsnedsættelse i SPSA, skal ansøgningen vedhæftes dokumentation for den studerendes funktionsnedsættelse.

Dokumentation kan være fra den studerendes læge, speciallæge eller sygehus. Funktionsnedsættelsen skal fremgå af dokumentationen, og dokumentationen skal beskrive de vanskeligheder, som har betydning for den studerendes deltagelse på uddannelsen.

Sidst opdateret: 27. oktober 2023