Hop til indhold
Lyt

Neurologiske funktionsnedsættelser dækker blandt andet over medfødte hjerneskader, erhvervede hjerneskader, epilepsi, senfølger efter hjernerystelse, Cerebral Parese, kronisk migræne og kronisk hovedpine.

Studerende med neurologiske funktionsnedsættelser kan blandt andet opleve udfordringer med udpræget lyd- og lysfølsomhed, udtrætning, energiforvaltning, struktur, overblik mm.

Nedenfor kan du se en liste over de former for støtte, studerende med neurologiske funktionsnedsættelser kan få bevilget gennem SPS-ordningen. Styrelsen bevilger støtten på baggrund af en konkret vurdering af den studerendes udfordringer.

Hvert enkelt punkt fører videre til en beskrivelse af støtteformen.

Støtteformer, der dækker alle videregående uddannelser:

Støtteformer, der bevilges på korte- og mellemlange uddannelser:

Støtteformer, der bevilges på lange videregående uddannelser uddannelser:

Ansøgning om SPS

Når du ansøger om SPS til en studerende med en neurologisk funktionsnedsættelse, skal du lave en beskrivelse af de konkrete udfordringer, som den studerende har i den studiemæssige kontekst.

Du skal også beskrive, hvilke udfordringer den studerende oplever på studiet. Du kan tage udgangspunkt i de udfordringer, der knytter sig til forskellige studiemæssige situationer, for eksempel undervisning, forelæsninger, gruppearbejde, læsning af faglige tekster, opgaveskrivning, forberedelse mm.

Dokumentation, når du ansøger

Når du som SPS-ansvarlig ansøger om SPS til studerende med en neurologisk funktionsnedsættelse i SPSA, skal ansøgningen vedhæftes dokumentation for den studerendes funktionsnedsættelse.

Dokumentationen kan bestå af erklæringer/vurderinger fra læge, neuropsykolog og øjenlæge.

Sidst opdateret: 1. august 2024