Taxametermodellen betyder, at skolens tilskud til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand bliver ydet på baggrund af den takst, som er fastsat på finansloven og på de aktiviteter, der er gennemført i det skoleår, der slutter før finansåret.
Tilskuddet består af:
- en grundtakst til alle elever på skolen
- en Tillægstakst 1 til elever med behov for specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand, der svarer til støtte i mindst ni timer ugentligt
- en Tillægstakst 2 for elever med behov for specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand med særligt omfattende støttebehov.
En elev kan således enten udløse
- grundtakst alene,
- grundtakst + tillægstakst 1 eller
- grundtakst + tillægstakst 2.
Tilskuddet bliver beregnet på baggrund af de takster, der er vedtaget i finansloven og af antallet af elever i det skoleår, der slutter i året før finansåret.
Tilskuddet bliver beregnet af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet og bliver udbetalt i 12 lige store månedlige rater. Tilskuddet er endeligt og efterreguleres ikke.
For eksempel bliver tilskuddet i 2020 beregnet på baggrund af det antal af elever, der modtager specialundervisning i skoleåret 2018/19, der bliver indberettet i oktober 2019.
Aktivitetskravet
Der er indført et krav om en minimumaktivitet, hvis skolen skal modtage tilskud til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand.
Kravet indebærer, at en skole i finansåret skal have haft mindst 0,25 årselev, der opfylder betingelserne, for at skolen kan modtage tilskuddet.
Hvis aktivitetskravet ved finansårets afslutning ikke er opfyldt, vil det udbetalte specialundervisningstilskud blive trukket tilbage.