Vi samler statistik ved hjælp af cookies

Vi bruger cookies til at forbedre hjemmesiden til glæde for vores brugere. Du kan altid slette cookies fra os igen.

Døv eller hørehæmmet

Høretekniske hjælpemidler og tegnsprogstolkning er blandt støttemulighederne, hvis du er hørehæmmet eller døv.

Hvis du er hørehæmmet, har du typisk mulighed for at få beviliget høretekniske hjælpemidler.

Er du døv, kan du få bevilget tegnsprogs- eller skrivetolk. 

I nogle tilfælde kan du få sekretærhjælp med henblik på udarbejdelse af noter. 

Eksempler på støtteformer

Eksempler på specialpædagogisk støtte til døve og hørehæmmede studerende: 

  • Tegnsprogstolk
  • Skrivetolk 
  • Sekretærhjælp 
  • Udredning af behovet for høretekniske hjælpemidler 
  • Høretekniske hjælpemidler, for eksempel FM-anlæg 
  • It-startpakke for døve eller it-startpakke for hørehæmmede 
  • Hørekonsulenttimer

Støtten skal bruges i forbindelse med den almindelige undervisning. 

Hjælpemidlerne er et udlån

Når du får udleveret hjælpemidlerne, skal du underskrive en udlånserklæring.

Når du afslutter eller afbryder din uddannelse, skal de høretekniske hjælpemidler afleveres på uddannelsesstedet. It-hjælpemidler skal sendes tilbage til leverandøren. Du modtager et hjemkaldelsesbrev med nærmere information.

Returnering af it-hjælpemidlerne

Inden du sender hjælpemidlerne retur, skal du udfylde en returformular på MV-Nordics hjemmeside. Herefter får du en pakkeseddel sendt pr. mail. Når du bruger denne pakkeseddel er forsendelsen betalt. Alle pakker skal sendes fra en GLS-pakkeshop.

Problemer med it-hjælpemidlerne

Hvis dine it-hjælpemidler går i stykker eller ikke fungerer tilfredsstillende, kan du kontakte MV-Nordics SPS-support på telefon 63 12 60 19 (alle hverdage fra klokken 9-16) eller på mail: sps@mv-nordic.dk.